Af Majbritt Pless, lektor i madkundskab
En solrig sensommerdag drog vi forventningsfulde afsted til Styrbæks gastronomiske univers med mundbind og coronaregler i bagagen til en eftermiddag med grøntsager på menuen. Vi blev budt velkomne af Klavs Styrbæk i den skønne have, hvor krydderurterne stadig stod grønt og figentræet bugnende af frugt.
Målet med dagen var at give de studerende erfaringer med at lave velsmagende mad med grøntsager som en del af deres modul, der har fokus på fødevarebevidsthed og bæredygtighed blandt andet. Selvfølgelig også at vise dem en bid af verden uden for læreruddannelsen. At møde og opleve begejstring og passion for mad og smag. Forløbet var baseret på Klavs Styrbæk og Ole G. Mouritsens seneste udgivelse: Grønt.
De studerendes sanser blev vækket af en duftekonkurrence, som optog dem meget – og en bog som præmie var på spil. Og dygtige studerende har man vel, når intet mindre end en hel håndfuld studerende havde spottet de faktisk svære dufte, og måtte gå i omkamp. Men vækningen af sanserne stoppede ikke her. En lille appetizer blev serveret: grøntsagsburger med pankopaneret squash og Styrbæks skønne Valdemar-surdejsbrød alt imens Klavs lystigt gav et indblik i smagens univers.
Inden turen gik til køkkenet blev enhver forhindring for at spise mere grønt i dagligdagen fjernet med smagen som våben: Den grønne pose blev introduceret: Den består af revet kål og rødder, som snittes i så store mængder, at der er til flere dage i køleskabet. Ideen er, at denne grøntsagsblanding hver dag kan være basen for en ny salat med en ny smag, alt afhængig af, hvilken smagskarakter den gives med dressing og knas. Vi fik to portioner grønt, som vi krydrede på forskellig vis med forskellige slags marinader og iblandt de sprøde toppings kunne der vælges sojaristede græskarkerner og ristede hampefrø. Og jeg må sige, at der virkelig blev skabt to meget forskellige salater på min tallerken. Så tricket er hermed givet videre.
Herefter var det tid til at gå i køkkenet og kreere grøntsagsretter – alt sammen opskrifter fra bogen Grønt. De studerende arbejdede sammen om at skabe en farvestrålende og smagfuld buffet med retter som ’gulerødder i squashsauce’, ’agurk med sesam, ponzu, chili og ingefær’ og ’couscous med za’atar, rosenkål og bagt blomkål’. Resultatet var overvældende. At få så meget forskellig smag og karakter og æstetisk udtryk frem i velkendte grøntsager, som vi nok ikke mange af os før havde mødt i den forklædning, var en mindeværdig oplevelse, som forhåbentlig bidrager til at de studerende fik øjnene op for, at vi med fokus på smag i højere grad kan imødekomme en grønnere fremtid – både privat og som lærere i faget madkundskab i skolen.
Alt imens der blev nydt, smagt og oplevet blev retterne også vurderet og beskrevet. De studerende forholdt sig til smagene, duftene, mundfølelsen, lyden, udseendet og den samlede smagsoplevelse og rettens anvendelse.
Og du kan også være med, når forløbet er blevet til et undervisningsforløb i Fag med Smag, der retter sig mod madkundskab som valgfag i folkeskolen.
Omtalt i artiklen
Majbritt Pless er lektor ved Læreruddannelsen på Fyn, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun underviser i faget madkundskab.
Majbritt Pless har igennem mange år arbejdet med børn, mad og sundhed. I Smag for Livet arbejder hun i praksis med at udvikle undervisningsforløb og forankre Smag for Livets projekter på læreruddannelsen. Hun har også stået bag konkurrencen Madkamp - DM i Madkundskab.
Klavs Styrbæk er kok. Sammen med sin hustru, Pia Styrbæk, driver han STYRBÆKS, der både huser restaurant, kokkekurser, mødevirksomhed og produktudvikling.
I Smag for Livet har Klavs og Pia Styrbæk bl.a. udviklet og afprøvet undervisningsmaterialer og deltaget ved en række events om smag.
Klavs Styrbæk har desuden arbejdet tæt sammen med Smag for Livets centerleder, Ole G. Mouritsen, om en række bøger om bl.a. umami, mundfølelse, blæksprutter, tsukemono og traditionel dansk julemad. Forskellige uddrag fra bøgerne er tilgængelige på Smag for Livets hjemmeside.
I Smag for Livet har Pia Styrbæk, som også har en uddannelse som skolelærer, bl.a. arbejdet med at udvikle og afprøve undervisningsmaterialer til skoleelever, særligt i samarbejde med Tarup Skole og Roser Skolen i Odense.