Hvem har forfattet de didaktiske undervisningsmaterialer?
Forfatterne bag de didaktiske materialer til Fag med smag kommer alle med forskellige baggrunde og faglige idéer, men fælles er en æstetisk interesse i forhold til at inddrage smagssansen som et didaktisk element i undervisningen. Her finder du en kort præsentation af Fag med smags forfattere (alfabetisk sorteret).
Anne Krogh Aastrup Materialer (folkeskole): |
Uddannet folkeskolelærer med linjefag i dansk, billedkunst og Kristendomskundskab. Igangværende uddannelse som cand.pæd. i didaktik mshp. materiel kultur ved DPU Aarhus Universitet. ”Min interesse i udviklingen af læremidler omkring smag er opstået ud fra arbejde med læring og æstetik i undervisningen. Og netop smagen binder disse to aspekter rigtig godt sammen gennem sin sanselige tilgang og indbyggede læringselementer. Målet er for mig er at skabe et nærværende materiale for eleverne, som gør em abstrakt læringen konkret og relevant ved at koble det til deres egen verden gennem det sanselige. Koblingen mellem smag, æstetik og læring synes jeg, er en meget interessant vinkel ind i undervisningen, da den lader eleverne bruge sig selv og deres kropslige erfaring og herved fremme både sociale samspil og individuel læring”.
|
|
Martha Freja Andreassen Materialer (folkeskole): |
Uddannet folkeskolelærer med linjefag bl.a. madkundskab |
|
Frederik Bach Jensen
|
Information på vej. |
|
Thomas Brahe Materialer (folkeskole): |
Uddannet folkeskolelærer med linjefag i bl.a. dansk og samfundsfag. Derudover cand.pæd.soc. fra DPU Aarhus Universitet. ”Hvad er smag? Og kan smag – med fordel – bruges som æstetisk katalysator for læring? I så fald: hvornår og hvordan kan eller bør smagsoplevelser inddrages? Disse spørgsmål er grundlæggende for mig i forbindelse med udviklingen af læremidler, som har smag, smagssansen og smagskultur(er) som didaktisk omdrejningspunkt såvel æstetisk og som læringsmål. Hypotesen er, for mig, at 1) smagssansen er en væsentlig del af den måde, vi som mennesker erkender verden på, ikke mindst som børn og unge, og at 2) smagssansen, teoretisk set, er tæt knyttet til vores erindringssystem, hvorfor 3) der logisk kan ligge en række læringspotentialer ved, på givne tidspunkter, at lade eleverne smage på særligt udvalgte mad-, rå- og drikkevarer i undervisningen. Disse smagsoplevelser skal naturligvis have en understøttende kobling til det fagfaglige stof, der arbejdes med.”
|
|
Kristine Böhm Materialer (folkeskole): |
Uddannet meritlærer med linjefag i dansk, biologi og madkundskab. Derudover cand.scient.sand.publ. fra Københavns Universitet. ”Jeg synes, det er utroligt spændende, hvordan sanseoplevelser kan fremme både det sociale samspil mellem eleverne og elevernes læring. Dvs. hvordan det at være fælles om fx en smagsoplevelse både skaber en følelse af fælleskab i klassen og vækker elevernes lyst til læring. Gennem smags- og sanseoplevelser bliver eleverne udfordret, og de skal tage stilling til, hvad de synes om og IKKE om. Dette giver læreren rigtig gode muligheder for få dannelsesaspektet med i undervisningen.”
|
|
Morten Christensen Materialer (folkeskole): Materialer (gastronomudd.): |
Uddannet cand.scient. i nanobioscience med ph.d. i molekylær biofysik.
|
|
Marie Damsbo-Svendsen Materialer (folkeskole): Materialer (gastronomudd.): |
Uddannet Cand.scient. i fødevareinnovation og sundhed på Københavns Universitet. "Jeg er stærkt optaget af, hvordan vi mennesker navigerer i verden ud fra vores sansninger. Jeg har rejst en del og er i den sammenhæng blevet opmærksom på, at det, der gør rejser spændende, er vækkelsen af sanserne. Vi oplever mange sanseindtryk med fornyet interesse og nysgerrighed, når vi rejser i lande, hvor dufte, smage og lyde adskiller sig fra, hvad vi er vant til. Det udfordrer, inspirerer og fører til læring og erkendelser. Derfor synes jeg at det er enormt meningsfyldt at udforske, hvordan vi sanser verden omkring os, og hvad der påvirker vores oplevelse af de sanseindtryk, vi får." |
|
Emilie Daugbjerg Christensen Materialer (gastronomudd.): |
Uddannet mejeriingeniør og legatmodtager i Smag for Livet. Emilie har været særligt optaget af at formidle videnskaben bag smagen af ost til elever på erhvervsuddannelserne. |
|
Denise Gjørtz Krog Materialer (folkeskole): |
Uddannet som professionsbachelor i Ernæring og Sundhed ved University College Sjælland. |
|
Lisa Hansen Materialer (folkeskole): |
Uddannet folkeskolelærer med linjefag i dansk og engelsk. Igangværende uddannelse som cand.pæd. i generel pædagogik ved DPU Aarhus Universitet. "Min motivation for udvikling af læremidler i korrelation med smag som æstetisk element er drevet af nysgerrighed og skærpet opmærksomhed på de interessante mulighedsrum som opstår. Koblingen mellem smag og læring har givet mig mulighed for at eksplorere dansk og engelsk fagets indholdsområder, hvilket har vist hvordan smag kan virke som katalysator for nye læringsmuligheder igennem spændende aktiviteter. Mit mål som læremiddelforfatter er at bidrage med aktiviteter til folkeskolen, der sammentænker smag og læring på en innovativ og omhyggelig måde."
|
|
Liselotte Hedegaard Materialer (folkeskole): |
Information på vej. |
|
Lise Holm Materialer (folkeskole): |
Uddannet folkeskolelærer med linjefag i dansk, matematik, idræt og billedkunst. Har desuden læst diplomfag på VIA, der tilsammen udgør en læsevejlederuddannelse. ”Jeg er vild med, at smagen kan give eleverne et meget konkret og fælles udgangspunkt for læring, der passer godt ind i arbejdet med matematik. Jeg er desuden optaget af, hvordan motorik og sanser kan lagre viden i kroppen, og hvordan smagen kan bruges i den sammenhæng. Mine danskmaterialer er lavet med udgangspunkt i læring via smag, hvor jeg afsøger muligheden for, at smag kan lagre sig i kroppen som tavs viden og give det fagfaglige noget at læne sig op af.”
|
|
Bat-El Menadeva Karpantschof Materialer (gastronomudd.): |
Information er på vej. |
|
Birthe Kofoed Mortensen Materialer (folkeskole): |
Information er på vej. |
|
Mathias Mølleskov Materialer (folkeskole): |
Uddannet lærer med linjefag i engelsk, historie og kristendomskundskab. Igangværende uddannelse som cand.pæd.phil. ”Min interesse som lærermiddelforfatter er, hvordan æstetiske læreprocesser kan bruges som et didaktisk og pædagogisk redskab til at fremme elevernes læring i undervisningen. I samarbejde med Smag for Livet har jeg haft mulighed for at udarbejde undervisningsmateriale, hvor lige netop smag indgår som et æstetisk element – hvilket har været utroligt spændende og inspirerende. Smag for Livets arbejde med at inddrage smag på tværs af alle folkeskolens faggrupper, er et eksempel på, hvordan den æstetiske tilgang til undervisningen kan og bør fylde meget mere i folkeskolen, end den gør i dag.”
|
|
Kirsten Marie Pedersen Materialer (folkeskole): |
Information er på vej. |
|
Rasmus Petersen Materialer (folkeskole): |
Rasmus Petersen, Læreruddannet i fagene dansk, samfundsfag og madkundskab. Arbejder på en folkeskole i København. “For mig handler smag om erkendelse og nysgerrighed. En erkendelse af ikke at tage det genkendelige for givet mod en nysgerrighed for at turde kaste sig ud i det ukendte. Jeg er specielt interesset i at udarbejde lærermidler, der formår at benytte smagen som middel til at beskrive, analysere, reflektere og tage stilling til et givent emne. Løg er her for eksempel forunderligt!” |
|
Kathrine Pilegaard Ottosen
|
Information er på vej. |
|
Majbritt Pless Materialer (folkeskole): |
Uddannet folkeskolelærer med linjefag i dansk, samfundsfag, biologi og hjemkundskab. Derudover master i sundhedspædagogik fra DPU Aarhus Universitet.
|
|
Ditte Jacqueline Rasmussen Materialer (folkeskole): |
||
Julia Sick Materialer (folkeskole): |
Uddannet cand. scient. i human ernæring. |
|
Sigrid Skouw Nielsen Materialer (folkeskole): |
Uddannet cand.scient i fødevarevidenskab og sundhed fra Københavns Universitet. |
|
Klavs Styrbæk Materialer (folkeskole): |
Information er på vej. |
|
Pia Styrbæk Materialer (folkeskole): |
Information er på vej. |
|
Simon Sørensen Materialer (gastronomudd.): |
Information er på vej. |
|
Cathrine Terkelsen Materialer (folkeskole): Materialer (gastronomudd.): |
Uddannet folkeskolelærer med linjefag i bl.a. madkundskab og dansk. Derudover cand. pæd i didaktik mshp. dansk fra DPU Aarhus Universitet.
|
|
Mie Thorbord Pedersen Materialer (folkeskole): |
Information er på vej. |
|
Anne Torpegaard Festersen
|
Information er på vej. |
|
Jeppe Vestergaard Jensen Materialer (folkeskole): |
Uddannet journalist og legatmodtager i Smag for Livet. Jeppe har udviklet et undervisningsforløb, hvor man kan følge ham på en smagsrejse rundt i Afrika. |
|
Charlotte Vinter Schmidt Materialer (folkeskole): |
Information er på vej. |
Hvem har forfattet materialerne til baggrundsviden?
Forfatterne bag materialerne til Fag med Smags bagrundsviden-sektion har baggrund i bl.a. gastrofysik, sociologi og didaktik - alle med smagen som omdrejningspunkt i materialerne.
Michael Bom Frøst |
Information er på vej. |
|
Thomas Brahe
|
Information er på vej. | |
Peter Brodersen |
Information er på vej. | |
Morten Christensen
|
Information er på vej. | |
Mathias Porsmose Clausen
|
Information er på vej. | |
Marie Damsbo-Svendsen
|
Information er på vej. | |
Patricia DeCosta
|
Information er på vej. | |
Liselotte Hedegaard
|
Information er på vej. |
|
Ole Mouritsen
|
Information er på vej. | |
Per Møller
|
Information er på vej. | |
Annemarie Olsen
|
Information er på vej. | |
Eva Rymann
|
Information er på vej. | |
Klavs Styrbæk
|
Information er på vej. | |
Karen Wistoft
|
Information er på vej. |