Hvad er en rigtig mand eller kvinde - og hvor kommer de holdninger fra? Kønsroller og synet på køn er tæt knyttet til samfundets økonomiske og magtmæssige strukturer og politiske beslutningsprocesser. Forløbet her gør eleverne bevidste om, hvordan deres præferencer og holdninger påvirker deres opfattelse af dem selv og deres handlemuligheder i verden, ligesom elevernes holdninger kan påvirkes af de fællesskaber, de gerne vil indgå i.
Eleverne smager og rubricerer fødevarer som f.eks. maskuline og feminine, de svarer på spørgsmål om f.eks. økologi og sundhed, og der er fokus på argumentation og generering af data gennem holdninger. Eleverne arbejder med pindediagram, kigger efter mønstre og vurderer validiteten af deres data.
Inspiration til dele af forløbets faglighed er hentet i Jonatan Leers bog Ma(d)skulinitet.
Aktiviteter i forløbet
- Sociale og kulturelle forhold
- Kønsroller
- Kritisk refleksion
- Medier
- Magt
- Smag
- Snak
- Skriv
- Sociale og kulturelle forhold
- Samfundsfaglige metoder
- Smagslege
- Kritisk refleksion
- Kønsroller
- Diskurser
- Leg
- Snak
- -
- Kritisk refleksion
- Kønsroller
- Diskurser
- Social kontekst
- Snak
- Regn