Dette forløb skaber sammenhæng mellem genrer og smagsoplevelser. Gennem konkrete smagsoplevelser ”antændes” og befordres elevernes forståelse af og læseveje ind i genrer såsom lyrik, essay og reklamer.
I litteraturens verden kan beskrivelser af smag og smagsoplevelser fungere som et stærkt fortællemæssigt greb, som kan få tekster til at fremstå særligt virkelighedsnære både gennem præcise sansninger og mere abstrakte smagsfortolkninger. Dette kommer eksempelvis til udtryk i Benny Andersen-digtet ”Dej”, som eleverne stifter bekendtskab med i forløbet. Eleverne får kendskab til sanselige beskrivelser og sproglige virkemidler om og med smag med henblik på at styrke deres viden om æstetisk sprogbrug og evne til at vurdere teksters sproglige virkemidler.
Eleverne skriver også selv et essay, læser op og arbejder med fortolkning.
Smag er også indlejret i kulturelle, psykologiske og sociale sammenhænge, hvorfor smagens rolle i et danskfagligt litteraturpædagogisk og didaktisk perspektiv kan anskues som både mulighedsskabende og sanseligt, idet det åbner op for nye oplevelser og erfaringsdannelser inden for danskfaget. Litteraturpædagogisk har forløbet et værkorienteret analytisk perspektiv - flere steder med et læserorienteret perspektiv, hvor elevernes møde med teksterne er midtpunkt.
Aktiviteter i forløbet
- Læsning
- Fremstilling
- Lyrik
- Skriveøvelser
- Læs
- Skriv
- Beskriv
- Erindr
- Læsning
- Fortolkning
- Essay
- Læs
- Snak
- Erindr
- Smag
- Læsning
- Fremstilling
- Essay
- Skriveøvelser
- Læs
- Snak
- Skriv
- Læsning
- Fortolkning
- Essay
- Læs
- Smag
- Snak
- Læsning
- Fortolkning
- Reklamer
- Læs
- Undersøg
- Beskriv
- Udforsk