Kombinatorik, sandsynlighed og statistik er et felt, der ofte volder eleverne problemer. Det kan være svært at gennemskue, og der er mange nye begreber at forholde sig til. I dette forløb forsøger vi at introducere begreberne tidligt i skoleforløbet ved hjælp af hverdagssprog og det fælles udgangspunkt smag og smagskombinationer. Med udgangspunkt i børnenes eksperimenterende forhold til mad skal de lege med kombinatorik ud fra deres nysgerrighed, smagserfaringer og viden om matematik og systematik. Hvor mange forskellige rugbrødsmadder kan man fx lave, hvis man har to slags pålæg og tre slags topping? Hvad er sandsynligheden for at få en mad, jeg kan lide? Og hvad siger vores statistik om, hvilken mad der er klassens yndlingsmad?
Forløbet sætter desuden fokus på smagskombinationer og lysten til at smage noget nyt og anderledes.
Aktiviteter i forløbet
- Statistik og sandsynlighed
- Smagskombinationer
- Kombinatorik
- Algoritmer
- Undersøg
- Udforsk
- Snak
- Statistik og sandsynlighed
- Smagsoplevelser
- Chance
- Undersøg
- Udforsk
- Snak
- Regn
- Statistik og sandsynlighed
- Livretter
- Yndlingsmadder
- Chance
- Undersøg
- Udforsk
- Snak