Velkommen til bords! I forløbet her arbejder eleverne med værtskabets betydning for måltidet. Det henvender sig til 4.-7. klasse og kan tilmed bruges i valgfaget i udskolingen.
Forløbet tilsigter at åbne elevernes øjne for, hvordan smagen bliver påvirket af anretning, stemning, lys og lyd, borddækning mv. Disse parametre vil eleverne aktivt arbejde med både analytisk, æstetisk og håndværksmæssigt. Eleverne skal selv planlægge et godt værtskab, tilberede en kartoffelmad, anrette og præsentere den, og undervejs er der inspiration fra restauratøren Esben Kølster.
Forløbet kan strække sig over to undervisningsgange, og det kan med fordel tænkes ind i forbindelse med kompetenceområdet ‘Måltider og madkultur’.
Aktiviteter i forløbet
- Måltid og madkultur
- Værtskab
- Smagsoplevelser
- Måltider
- Beskriv
- Tegn
- Læs
- Skriv
- Måltid og madkultur
- Værtskab
- Smagsoplevelser
- Måltider
- Tilbered
- Smag
- Fremlæg