MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Grøntsager (9) Bæredygtighed (10) Smagsoplevelser (47) Håndværk (2) Madlavningsmetoder (4) Tekstur (31) Aktiviteter i forløbet 1 Introduktion - Hvilke dele af planten, spiser vi? 2 Når grøntsager skifter smag 3 Grøntsagsburger med paneret selleri og remouladesovs 4 Smagsgivere til klassens egen Smagshylde 5 Den grønne pose 6 Grøn buffet 7 Vi løser grønne problemstillinger i vores eget smagsprojekt 8 Til prøve i grønt - Inspiration til prøveoplæg! Forfattere: Majbritt Pless, Cathrine Terkelsen | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet "Spis flere grøntsager og frugter" står der i de nyeste kostråd fra 2021. Men hvordan får vi grøntsager og frugter til at smage godt? I denne aktivitet skal eleverne brug Smag for Livets Metodekort til at undersøge, hvad der sker med en række grøntsagers smag, aroma og tekstur, når de tilberedes på forskellige måder. Herigennem kan eleverne erfare, hvordan grøntsagerne kan tilberedes, så de smager bedst! Aktivitet1Opgave: En undersøgelse af, hvad der sker med grøntsagers smag, når de tilberedes I forrige aktivitet brugte eleverne deres sanser til at analysere de rå grøntsagers smag, aroma og tekstur. I denne aktivitet skal de undersøge, hvordan grøntsagerne ændrer smag, når de tilberedes. Eleverne inddeles i grupper og vælger én grøntsag. Eleverne skal nu undersøge, hvad der sker med denne grøntsags smag, aroma og tekstur, når den tilberedes ved brug af forskellige metoder. Til støtte for det undersøgende arbejde kan I anvende Smag for Livets metodekort eller plakaten med 32 udvalgte metoder. Med udgangspunkt i nedenstående fremgangsmåde, skal eleverne nu afprøve én kogemetode (de grønne metodekort), én stegemetode (de blå metodekort) og sammenligne med den rå grøntsag. Elevarket kan støtte gruppernes arbejde med den valgte grøntsag. På side 2 i elevarket finder de et smage-skema, som kan bruges, når de skal beskrive smagen og sammenligne de tilberedte grøntsager. Når eleverne skal sætte ord på grøntsagernes tekstur, kan de blive støttet af Smag for Livets teksturkort. Fremgangsmåde (fremgår også på elevarket): Vælg én grøntsag. Skyl og rens din grøntsag. Fjern de dele, der ikke er spiselige. Afmål 100 g. Skær og klargør grøntsagen i tern i størrelsen 1x1 cm. Fordel grøntsagerne på 3 tallerkener. Tilbered nu dine grøntsager med de to forskellige metoder. Vær opmærksom på, at der skal anvendes fedtstof til stegning. Sammenlign smagen af den rå grøntsag med de to tilberedninger. Brug smageskemaet på elevarket. Foto: Udsnit af plakaten med madlavningsmetoder viser koge- og stegemetoder, som eleverne kan tage afsæt i. 2Gruppevis: Konklusion på resultaterne af undersøgelsen Bed grupperne om at kigge på deres smage-skema på elevarket og forholde sig til følgende refleksionsspørgsmål. Hvilken metode fungerede bedst til denne grøntsag? Hvorfor? Hvordan kunne I videreudvikle på denne tilberedning, så det blev til en egentlig ret. Hvilke andre madlavningsmetoder forestiller I jer, at der vil passe godt til denne grøntsag? Hvorfor? Hvad har I lært om denne grøntsags smag, når den tilberedes, som I kan bruge fremadrettet i køkkenet? 3Fælles opsamling: Afslutningsvis kan grupperne blive bedt om at præsentere deres undersøgelse og resultater for hinanden med fokus på følgende: Hvilken grøntsag undersøgte I? Hvilken madlavningsmetode fungerede bedst - og hvorfor? Hvilke andre metoder kunne I godt tænke jer at afprøve? 4Eleverne har nu arbejdet med, hvordan grøntsagerne kan skifte smag, når de tilberedes. I aktivitet 3 kan de prøve at tilberede en grøntsagsburger med paneret selleri og remouladesovs for at erfare, hvordan grøntsager kan bidrage med både smag og tekstur i en samlet ret. LæringsmålLæringsmålLæringsmål: Du opnår kendskab til forskellige madlavningsmetoder til tilberedning af grøntsager Du kan eksperimentere med forskellige madlavningsmetoder i kombination med grøntsager Du kan undersøge, hvad der sker med en grøntsags smag, aroma og tekstur, når den tilberedes på forskellige måder Du kan demonstrere at du kan udvælge madlavningsmetoder til tilberedning af grøntsager Du kan mundtligt præsentere din undersøgelse af en grøntsag Fælles Mål: Forløbet Grønt kan særligt understøtte arbejdet med følgende færdigheds- og vidensområder fra Fælles Mål efter 7./8. klassetrin (madkundskab som valgfag): Kompetenceområdet Mad og sundhed: Sund mad til målgrupper, Kommunikation og samfund Kompetenceområdet Fødevarebevidsthed: Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse, Bæredygtighed, Fødevareproduktion og madprojekt Kompetenceområdet Madlavning: Mål og struktur, Madtekniske egenskaber og håndværk, Eksperimenterende madlavning