Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Velkommen!

... til Fag med Smag – en original samling af udforskende, didaktiske læremidler med smag i centrum i alle fag.

Du er her

Aktiviteter med temaet Tekstur

Du finder her en samling af tekster, som introducerer til centrale gastrofysiske og sensoriske begreber i relation til saucer. Begreberne kan gøre dig klogere på alt fra umamis betydning for saucers smag til saucernes konsistens og mundfølelse. Ligeledes introducerer teksterne til saucens historie og kobling til særligt det franske køkken.
Fag
Grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Sauce
  • Umami
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Grundtilberedning
  • Sauce
  • Umami
  • Tekstur
Undervisningsforløb > Smagen i centrum
Gennem både teori og praksis bliver eleverne præsenteret for noget af det sensoriske arbejde, der foregår på erhvervsskolen. Teoretisk bliver temaer såsom grundsmage, tungens anatomi, madens udseende samt madens emotionelle kobling til personlige minder behandlet med eleverne som aktivt kommunikerende og reflekterende. Praktisk skal eleverne efterfølgende i køkkenet og bruge deres viden til at kreere kreative retter - udskæring og tilsmagning vil være i centrum.
Fag
Grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
  • Sensorik og kvalitetskriterier
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Råvarekendskab
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Tilbered
  • Snak
  • Sans
  • Se
  • Fremlæg
  • Udskær
  • Grundtilberedning
  • Skolebesøg
  • Smag
  • Tilbered
  • Snak
  • Sans
  • Se
  • Fremlæg
  • Udskær
  • De fem grundsmage
  • Råvarekendskab
  • Grundtilberedningsmetoder
  • Sensorik og kvalitetskriterier
  • Tekstur
Undervisningsforløb > Tryk på smagen!
I forløbets anden aktivitet skal eleverne nu selv eksperimentere med trykkogeren. Hvad sker der med smag og tekstur i grøntsager, fisk og kød, når tilberedningen foregår 1) i en trykkoger, 2) i en almindelig gryde med låg?
Fag
Grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Trykkogning
  • Temperatur
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Trykkogning
  • Temperatur
  • Tekstur
Her finder du en opskrift på karamelliseret gulerodssuppe lavet gennem trykkogning. Lad eleverne følge opskriften, og lad dem smage undervejs for at tilegne sig forståelse af, hvordan en trykkoger kan fungere som del af en færdig opskrift.
Fag
Grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Trykkogning
  • Tekstur
  • Karamelisering
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Snak
  • Grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Tilbered
  • Snak
  • Trykkogning
  • Tekstur
  • Karamelisering
Eleverne skal i denne aktivitet nu selv erfare, hvordan forskellige tilberedninger har betydning for, hvordan vi oplever smagen af blæksprutter.
Fag
Grundtilberedning, Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Blæksprutter
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Grundtilberedning
  • Varekendskab
  • Tilbered
  • Blæksprutter
  • Tekstur
Fagtekster og opskrifter > Sorthummeren - havets kardinal
I denne sektion finder du baggrundstekst om sorthummeren. Både arter, levesteder, fiskeri, farver, smag og tekstur gennemgås.
Fag
Grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Fødevarers naturfaglige egenskaber
Faglige temaer
  • Fra havet
  • Tekstur
  • Maillard
  • Umami
Aktivitetstyper
  • -
  • Grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Fødevarers naturfaglige egenskaber
  • Fra havet
  • Tekstur
  • Maillard
  • Umami
Undervisningsredskaber (erhvervsskole) > Smags- og teksturkort
Download Smag for Livets teksturkort og brug dem til at diskutere, hvilke mundfølelser maden har.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Beskriv
  • Tværfaglig
  • Beskriv
  • Tekstur
Kultur og traditioner > Brændende kærlighed i nye klæder
Eleverne tilbereder nu deres nyfortolkninger af Brændende Kærlighed, og der afsluttes med præsentationer, smagninger og respons fra klassen.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tilsmagning
  • Tekstur
  • Måltider
Aktivitetstyper
  • Beskriv
  • Smag
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Mellemtrin
  • Beskriv
  • Smag
  • Tilbered
  • Tilsmagning
  • Tekstur
  • Måltider
"Spis flere grøntsager og frugter" står der i de nyeste kostråd fra 2021. Men hvordan får vi grøntsager og frugter til at smage godt? I denne aktivitet skal eleverne brug Smag for Livets Metodekort til at undersøge, hvad der sker med en række grøntsagers smag, aroma og tekstur, når de tilberedes på forskellige måder. Herigennem kan eleverne erfare, hvordan grøntsagerne kan tilberedes, så de smager bedst!
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Håndværk
  • Madlavningsmetoder
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Håndværk
  • Madlavningsmetoder
  • Tekstur
Som “appetitvækker” til arbejdet med tilberedning af grønne retter, skal eleverne i denne aktivitet arbejde med at tilsætte grønt i de forskellige grundkomponenter i en burger: brødet, “bøffen” og dressingen og opdage, hvordan grønt kan bidrage med smag og tekstur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
I denne aktivitet skal eleverne opleve, hvordan man kan imødekomme nogle af de smagsmæssige udfordringer, der kan være forbundet med at spise grønt. Eleverne skal lave klassens helt egen ‘Smagshylde’. De skal herunder selv tilberede forskellige smagsgivere (f.eks. ristet knas, gastrik og hoisin), som kan tages i brug, når man laver mad med grønt. Der vil være fokus på umami, aromaer og teksturer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
  • Umami
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
  • Umami
Herefter skal eleverne lave en grøn pose, hvor de tilsætter forskellige smagsgivere fra Smagshylden for at undersøge, hvordan det kan ændre smagsoplevelsen af grøntsagerne.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
Sanser og smag > Tilsmagning
I denne aktivitet skal eleverne tilberede og tilsmage to slags grød med en række ingredienser. Hver gang én ingrediens tilsættes grøden, smager eleverne og vurderer grødens smag og tekstur. Hensigten er at udvide elevernes viden om smag samt færdigheder i at kunne tilsmage mad. Aktiviteten kan med fordel danne afsæt for, at eleverne udvikler deres egen smagfulde grød.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Tilsmagning
  • Smagsoplevelser
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Smag
  • Sans
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Tilbered
  • Smag
  • Sans
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Tilsmagning
  • Smagsoplevelser
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
I denne aktivitet skal eleverne opleve, at både følesansen og høresansen også har stor betydning for smagen. Dette foregår, ved at eleverne præsenteres for både bløde og knasende chips. I indskolingen kan øvelsen anvendes med henblik på at gøre eleverne bevidste om sanserne. På mellemtrinnet kan øvelsen i madkundskabsregi gøre eleverne bevidste om følesansen og høresansens betydning for smagen og smagsoplevelserne. I udskolingen kan aktiviteten med fordel anvendes for at aktivere elevernes forforståelse om sansernes betydning for smagen og som afsæt for et videre arbejde med smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne identificere forskellige fødevarer, madlavningsprocesser og/eller madlavningsteknikker udelukkende via høresansen og dermed blive bevidste om, at høresansen også har betydning for smagen og smagsoplevelsen. Derudover skal de lære at sætte ord på mad- og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
  • Madlavning
Eleverne skal blive bevidste om følesansen og synssansens betydning for smagen.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Snak
  • Sans
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smag
  • Snak
  • Sans
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
Denne første del af materialet introducerer dig - læreren - for en række indledende tekster, som didaktisk og fagligt udfolder baggrundsidéerne til materialet.
Fag
Dansk, Historie, Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Kommunikation
  • Fremstilling
  • Kronologi og sammenhæng
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Undersøgelse
  • Geometri og måling
  • Matematiske kompetencer
  • Tal og algebra
  • Kommunikation
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Ordforråd
  • Smag med alle sanser
  • De fem grundsmage
  • Kulturhistorie
  • Tilberedning
  • Gulerod
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Historie
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Tekstur
  • Kommunikation
  • Fremstilling
  • Kronologi og sammenhæng
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Undersøgelse
  • Geometri og måling
  • Matematiske kompetencer
  • Tal og algebra
  • Kommunikation
  • Ordforråd
  • Smag med alle sanser
  • De fem grundsmage
  • Kulturhistorie
  • Tilberedning
  • Gulerod
Første temadag er en generel introduktion til sanser, og hvordan alle sanser bidrager til smag. På denne temadag er der specifikt fokus på den æstetiske virksomhedsform. Formålet med temadagen er, at eleverne udbygger deres eksisterende viden om sanser fra indskolingen og erfarer, at smag er mere end den proces, som foregår i munden. Dette formål handler om at lære om smag. Derudover er formålet, at eleverne erfarer, at de gennem smag og udtryk for smagsoplevelse kan lære noget om andre fag. Temadagen ligger indenfor rammerne af mellemtrinnets natur/teknologi, madkundskab og dansk.
Fag
Natur/teknologi, Madkundskab, Dansk
Kompetenceområder
  • Kommunikation
  • Undersøgelse
  • Madlavning
  • Fremstilling
  • Kommunikation
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Ordforråd
  • Smag med alle sanser
  • Tekstur
  • Gulerod
Aktivitetstyper
  • -
  • Natur/teknologi
  • Madkundskab
  • Dansk
  • Mellemtrin
  • Kommunikation
  • Undersøgelse
  • Madlavning
  • Fremstilling
  • Kommunikation
  • De fem grundsmage
  • Ordforråd
  • Smag med alle sanser
  • Tekstur
  • Gulerod
Anden temadag repeterer og bygger videre på den viden og de erfaringer, eleverne har dannet sig under første temadag. I temadag 2 er der fokus på madens tekstur, og på den måde madens struktur giver sig til udtryk i den sanselige oplevelse. De sanser, der kommer i spil, når der tales om tekstur, er hørelsen, synet og følesansen, især mundfølelsen. I temadagene bruges de naturfaglige beskrivelser til at etablere fælles sproglige definitioner for oplevelsen af madens tekstur. Temadagen ligger inden for rammerne af natur/teknologi, matematik og madkundskab.
Fag
Natur/teknologi, Madkundskab, Matematik
Kompetenceområder
  • Kommunikation
  • Undersøgelse
  • Tal og algebra
  • Madlavning
  • Geometri og måling
  • Matematiske kompetencer
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smag med alle sanser
  • Gulerod
Aktivitetstyper
  • -
  • Natur/teknologi
  • Madkundskab
  • Matematik
  • Mellemtrin
  • Kommunikation
  • Undersøgelse
  • Tal og algebra
  • Madlavning
  • Geometri og måling
  • Matematiske kompetencer
  • Tekstur
  • Smag med alle sanser
  • Gulerod
Tredje temadag repeterer og bygger videre på den viden og de erfaringer, eleverne har dannet sig under de to første temadage. På temadag 3 er der fokus på den håndværksmæssige virksomhedsform. Formålet med temadagen er, at eleverne i praksis erfarer, at deres valg af tilberedningsformer påvirker madens smag. For at træffe valg om tekstur i konkrete retter med gulerødder skal eleverne aktivere den viden, de har fået i løbet af de første to temadage.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Tilberedning
  • Gulerod
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Madlavning
  • Tekstur
  • Tilberedning
  • Gulerod
Her finder du en tekst, som du kan bruge til evaluering af og refleksion over de fire temadage.
Fag
Dansk, Historie, Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Kommunikation
  • Fremstilling
  • Kronologi og sammenhæng
  • Undersøgelse
  • Matematiske kompetencer
  • Geometri og måling
  • Tal og algebra
  • Kommunikation
Faglige temaer
  • Tekstur
  • De fem grundsmage
  • Smag med alle sanser
  • Tilberedning
  • Gulerod
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Historie
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Tekstur
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Kommunikation
  • Fremstilling
  • Kronologi og sammenhæng
  • Undersøgelse
  • Matematiske kompetencer
  • Geometri og måling
  • Tal og algebra
  • Kommunikation
  • De fem grundsmage
  • Smag med alle sanser
  • Tilberedning
  • Gulerod
Teksturkortene er et læremiddel til at aktivere elevernes forforståelse, og det giver tilmed eleverne et analyseredskab til senere brug, når de skal undersøge og sætte ord på æggets tekstur i æggeeksperimentet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Æg
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Snak
  • Smag
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Sans
  • Snak
  • Smag
  • Tekstur
  • Æg
Råvarer og retter > Smagen af løg
Eleverne skal på en smagsrejse gennem 3 forskellige workshops, hvor de skal smage på forskellige løg på forskellige måder og herigennem opleve, at løg kan være forskellige i udseende og smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Råvarekendskab
  • Løg
  • Sæt ord på smagen
  • Lugtesansen
  • Tekstur
  • Smagssansen
Aktivitetstyper
  • Duft
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Snak
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Snak
  • Råvarekendskab
  • Løg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Sæt ord på smagen
  • Lugtesansen
  • Tekstur
  • Smagssansen
Eleverne skal tilberede, smage og undersøge forskellige slags løg og herigennem opnå viden om løgenes historie, dyrkning og smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Råvarekendskab
  • Løg
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Smag
  • Beskriv
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Smag
  • Beskriv
  • Fremlæg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Råvarekendskab
  • Løg
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
Eleverne skal tilberede forskellige retter med løg ud fra opskrifter og undersøge forskellige madlavningsmetoders betydning for smagen.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Råvarekendskab
  • Løg
  • Sæt ord på smagen
  • Tekstur
  • De fem grundsmage
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Smag
  • Beskriv
  • Snak
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Smag
  • Beskriv
  • Snak
  • Fremlæg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Råvarekendskab
  • Løg
  • Sæt ord på smagen
  • Tekstur
  • De fem grundsmage
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Kort og spil
Download Smag for Livets teksturkort og brug dem til at diskutere, hvilke mundfølelser maden har.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Tekstur
Baggrundsviden > Kort og spil
Download Smag for Livets teksturkort og brug dem til at diskutere hvilke mundfølelser, maden har.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Tværfaglig
  • Spil
  • Tekstur
Madens smag har en fysisk dimension: Teksturen. Det, vi mærker og føler, og som er afgørende for om vi kan lide maden.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagens fysiologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Tekstur
  • Smagens fysiologi
Æg har så mange forskellige egenskaber, at det nærmest er en gastronomisk schweizerkniv. Æg kan hæve, sammenbinde, tykne og emulgere - og er fuldt af smag i sig selv. Her afprøver et hold lærerstuderende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvad ægget kan i køkkenet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Emulsion
  • Bagning
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Tekstur
  • Madlavning
  • Emulsion
  • Bagning
Opskrifter > Smag på havet
Synes du også, at blæksprutteringe føles som elastik i munden? Mange afskrækkes af blækspruttens seje konsistens, men med den rigtige tilberedning kan du få sprøde og møre blæksprutteringe.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Tilbered
  • Tekstur
Hvis du gerne vil prøve at arbejde med blæksprutter i køkkenet, får du her en nem opskrift, som kan tilpasses efter smag og behag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Tilbered
  • Tekstur