MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Grøntsager (9) Bæredygtighed (10) Smagsoplevelser (47) Tekstur (31) Aktiviteter i forløbet 1 Introduktion - Hvilke dele af planten, spiser vi? 2 Når grøntsager skifter smag 3 Grøntsagsburger med paneret selleri og remouladesovs 4 Smagsgivere til klassens egen Smagshylde 5 Den grønne pose 6 Grøn buffet 7 Vi løser grønne problemstillinger i vores eget smagsprojekt 8 Til prøve i grønt - Inspiration til prøveoplæg! Forfattere: Majbritt Pless, Cathrine Terkelsen | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet Som “appetitvækker” til arbejdet med tilberedning af grønne retter, skal eleverne i denne aktivitet arbejde med at tilsætte grønt i de forskellige grundkomponenter i en burger: brødet, “bøffen” og dressingen og opdage, hvordan grønt kan bidrage med smag og tekstur. Aktivitet1Uddel opskriften på Grøntsagsburger med paneret selleri og remouladesovs og tilbered retten. 2Refleksionsspørgsmål til drøftelse og smagning af retten: Hvilken smag og tekstur bidrager grøntsager med i burgerbollen? Hvilken smag og tekstur bidrager grøntsager med i selleribøffen? Hvilken smag og tekstur bidrager grøntsager med i remouladesaucen? Hvordan vurderer I det samlede smagsindtryk af burgeren: dens udseende, grundsmage, aromaer og tekstur. Hvilken rolle spiller grøntsagerne? Hvordan kan I bruge disse erfaringer med grønt fremadrettet? 3Klik her for at finde næste aktivitet i forløbet om grønt, hvor eleverne kan lave klassens helt egen Smagshylde med forskellige smagsgivere (f.eks. ristet knas, gastrik og hoisin), som kan tages i brug, når man laver mad med grønt. LæringsmålLæringsmålLæringsmål: Du får erfaring med, hvordan du kan tilsætte eller erstatte med grøntsager i velkendte retter. Du kan undersøge, hvad der sker med smagsoplevelsen af grønt, når man tilsætter det til grundkomponenterne i en burger /eller af en burger, hvor grønt indgår på “anden vis..” Fælles Mål: Forløbet Grønt kan særligt understøtte arbejdet med følgende færdigheds- og vidensområder fra Fælles Mål efter 7./8. klassetrin (madkundskab som valgfag): Kompetenceområdet Mad og sundhed: Sund mad til målgrupper, Kommunikation og samfund Kompetenceområdet Fødevarebevidsthed: Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse, Bæredygtighed, Fødevareproduktion og madprojekt Kompetenceområdet Madlavning: Mål og struktur, Madtekniske egenskaber og håndværk, Eksperimenterende madlavning