MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema Tekstur (31) Æg (5) Aktiviteter i forløbet 1 Teksturkort som introduktion til æggeeskperimentet 2 Æggeeksperimentet Forfattere: Morten Christensen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Teksturkortene er et læremiddel til at aktivere elevernes forforståelse, og det giver tilmed eleverne et analyseredskab til senere brug, når de skal undersøge og sætte ord på æggets tekstur i æggeeksperimentet. Aktivitet1Tip! Som inspiration til forløbet om æg, kan du/I læse følgende to praksisfortællinger, hvor elever i 7. og 8. klasse udnyttede æggets egenskaber i forskellige retter. Artikel: Med 8. klasse i GastroLab: Eksploderer et æg, hvis man koger det i en halv time Artikel: Med 7.B. i køkkenlaboratoriet: Kogt æg, marengs og mayonnaise som vor forsker laver det 2Teksturkortene kan anvendes som del af en introducerence aktivitet forud for Æggeeksperimentet. Teksturkortene er tænkt som en aktivitet, hvor eleverne stifter bekendtskab med madens konsistens også kaldet mundfølelse. Formålet med teksturkortene er at give eleverne en forståelse for, hvilken betydning madens konsistens har. Det er vigtigt, at eleverne bliver gjort opmærksom på, at det er mundfølelsen, de skal være opmærksomme på, når de smager på maden - og ikke madens smag eller duft. Download teksturkortet her. Idéer til fagbegreber, der kan tales om inden eksperimentets start: Hvad betyder ordet konsistens? Hvad betyder ordet mundfølelse? Kender I madvarer, hvor det er vigtigt, at varen/produktet har en bestemt konsistens, før det smager godt? (eks. chips, kød, brød) 3Del eleverne ind i grupper á tre. 4Hver gruppe får udleveret 1 stk. af hver af de 9 teksturkort. 5Hver gruppe skal nu smage på de forskellige madvarer (se mere under forberedelse eller brug side to i det vedhæftede kompendium). 6På basis af teksturkortene skal de nu placere og kategorisere de smagte madvarer; hvilke er kornede, klistrede, saftige...? Osv. 7Diskussionerne foregår først i grupperne - hernæst følges op i plenum. Afslutningsvis kan eleverne finde de tektstur kort frem, som de mener passer til et æg. Eleverne vil nok hurtigt finde frem til, at kortene ændres, alt efter hvilken tilberedningstype man taler om. Idéer til tilberedningstyper der kan tales om: Blødkogt Hårdkogt Smilende æg Spejlæg Røræg ForberedelseForberedelseTil aktiviteten indkøbes 8-10 madvarer, som repræsenterer forskellige teksturer. Husk, at der skal være nok til, at alle elever kan smage et par bidder af hver madvare. Alle teksturer behøver ikke være til stede, for at øvelsen lykkes (dvs. eleverne får en oplevelse af forskellige teksturer og øver sig i at sætte ord på disse). Eksempler på mad med tydelig mundfølelse Elastisk mad: Vingummi, skumfiduser, gelé, skæreost Plastisk mad: Banan, kogte bløde grøntsager, nougat, smør, smelteost Tyndflydende væsker: Vand, eddike, mælk, kaffe Tykflydende væsker: Honning, sovs, olie, ketchup, mayonnaise Klistret mad: Peanutbutter, sirup, karamel, candyfloss Tør mad: Kiks Våd, saftig, fugtig mad: Agurk, vandmelon, kogt grøntsag, appelsin Fiberagtig eller trådet mad: Græskar, bladselleri, kogt kylling, asparges Krystallinsk mad: Sodavandsis, flagesalt, sukker Blød mad: Honningmelon, avocado, yoghurt, flødeskum Fast eller hård mad: Bolcher, nødder, parmesanost Sprød mad: Flæskesvær, frisk salat, småkage, marengs, brødskorpe, frisk æble Grov, kornet mad: Müsli, hakkede mandler Grynet mad: Hummus, gammel mælk Cremet mad: Flødeis, mayonnaise, creme fraiche Knasende, smuldrende: Cookies. Sej mad: Tørret bacon, beef jerky Mør mad: Kogt fisk eller kød, kogte grøntsager Melet mad: Melboller, overkogt pasta Klæg mad: Romkugle Olieagtig og fedtet mad: Spegepølse, olie, smør LæringsmålLæringsmålFra Fælles Mål sigtes mod følgende færdigheds- og vidensmål: Madens æstetik: Eleven har viden om sanselighed Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser. Læringsmål: Jeg kan sætte ord på forskellige madvarers tekstur. Jeg kan forklare begreberne mundfølelse og tekstur. UddybendeUddybendeNedenstående er et uddrag fra denne artikel om mundfølelse skrevet af Ole G. Mouritsen og Klavs Styrbæk: "Madens smag har en fysisk dimension: Teksturen. Det, vi mærker og føler, og som er afgørende for om vi kan lide maden. Når vi taler om, hvordan maden smager, bruger vi for det meste udtryk, som har noget at gøre med de fem grundsmage, surt, sødt, salt, bittert og umami, ofte i en skøn sammenblanding med madens lugt. Hvis maden ikke lever op til vores forventninger, og vi ikke synes om den, viser det sig imidlertid i de fleste tilfælde, at det kun har lidt at gøre med smag og lugt, men snarere med hvordan maden føles i munden. Uønsket tekstur af maden er den hyppigste grund til, at vi fravælger den, og en fødevares kvalitet bedømmes ofte på den tekstur, vi forventer, den skal have. (...)"