Gå til hovedindhold

Du er her

Kort og spil

Natur/teknologi
Madkundskab
Biologi
Tværfaglig
Kristendomskundskab
Forfattere:  Morten Christensen, Anne Torpegaard Festersen, Eva Rymann, Karen Wistoft, Elle Lüchau, Majbritt Pless, Ditte Jacqueline Rasmussen, Cathrine Terkelsen, Julia Sick, Martha Freja Andreassen, Rasmus Petersen, Anne Krogh Aastrup, Sigrid Skouw Nielsen, Anja Suldrup Rasmussen, Charlotte Vinther Schmidt, Sarah Krogsgaard, Nicoline Lykke Petersen, Anne Bech

Her finder du Smag for Livets forskellige kort og spil, som kan indgå som læremidler i undervisningen.

Aktiviteter i forløbet

Download Smag for Livets teksturkort og brug dem til at diskutere, hvilke mundfølelser maden har.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Tekstur
Dampning, sautering og gratinering er metoder, der kan anvendes ved tilberedning af mad. Men hvad kendetegner metoderne? Hvornår anvender vi dem? Og hvilken indflydelse har valget af metode på madens smag? Her finder du en række kort med madlavningsmetoder.
Fag
Madkundskab, Tværfaglig
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tilberedning
  • Madlavningsmetoder
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Tværfaglig
  • Undersøg
  • Madlavning
  • Tilberedning
  • Madlavningsmetoder
Vi har mange forskellige grunde til at vælge at spise, som vi gør. Disse smagsdimensionskort kan bruges til at overveje, hvad der betyder mest for dig og hvad der påvirker din og andres smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smag med alle sanser
  • Kritisk refleksion
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smag med alle sanser
  • Kritisk refleksion
Her finder I brætspillet Smagsriget - et spil der omfatter sanserne, kreativitet, viden og ikke mindst madmod!
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Smagsoplevelser
  • Smagslege
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Sans
  • Madkundskab
  • Spil
  • Sans
  • Grøntsager
  • Smagsoplevelser
  • Smagslege
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Spil
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Snak
  • Spil
Eleverne skal få kendskab til et bredt udvalg af aromaer ved at undersøge disse via den orthonasale indgang til lugtesansen i et memory-spil. Herigennem skal eleverne blive bevidste om lugtesansens store betydning for smagen samt opleve, at duft er tæt koblet til erindringer, hukommelse, minder og følelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Lugtesansen
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Sans
  • Madkundskab
  • Spil
  • Sans
  • Lugtesansen
I dette vendespil kan eleverne opnå kendskab til et bredt udvalg af fødevarer ved at smage og diskutere, hvilke grundsmage som fødevarerne repræsenterer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagslege
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Madkundskab
  • Spil
  • De fem grundsmage
  • Smagslege
Hvad er værtskab og hvad er har det af betydning?  Brug scenariekortene  til at åbne elevernes øjne for, hvordan smagen bliver påvirket af omkringliggende parametre. Disse parametre vil eleverne aktivt arbejde med både analytisk, æstetisk og håndværksmæssigt. Velkommen til en verden, hvor værtskabet, smagen og måltidet er i centrum.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Snak
  • Leg
  • Madkundskab
  • Spil
  • Snak
  • Leg
  • Måltid og madkultur
Gennem spillet "Spil om smagen i religionen" skal eleverne forstå, udtrykke og anvende den viden, de har om madkultur og smag i de tre abrahamitiske religioner. Eleverne skal selv være med til at designe spillet ved at lave spørgsmål til det.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
  • Social kontekst
  • Ritual
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Lav
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Kristendomskundskab
  • Spil
  • Lav
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Livsfilosofi og etik
  • Social kontekst
  • Ritual
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Blanchering, dampning, sautering og gratinering er alle metoder, der kan anvendes ved tilberedning af mad. Men hvad kendetegner de enkelte metoder, og hvornår anvender vi dem i madlavningen? Her finder du en oversigt, som eleverne kan bruge til at undersøge, hvilke metoder der bliver anvendt ved tilberedningen af et måltid.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Undersøg
  • Madlavning
Hvad bestemmer hvor godt et måltid smager? De fleste kan nikke genkendende til specielle kombinationer af fødevarer, der smager særligt godt. Velkendte eksempler er pizza med ost og skinke, pasta med kødsauce og kylling med bacon. Men hvorfor smager disse fødevarekombinationer særligt godt? Umamispillet har til formål at give eleverne et indblik i, hvordan smag, tekstur, aroma og udseende har betydning for, hvor vellykket en et måltid bliver. Her spiller den femte grundsmag umami en særlig stor rolle, hvilket eleverne gerne skulle erfare gennem spillet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
Her kan du hente inspiration til hvordan du starter en skolehave, køkkenhave eller gartneri op på jeres skole. Anne Bech fra Brøndbyøster Skole fortæller her, hvordan de arbejder med deres gartneri. Hent også skilte til skolens have med QR koder, så eleverne selv kan hente viden om skolens afgrøder
Fag
Natur/teknologi, Madkundskab, Biologi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Natur/teknologi
  • Madkundskab
  • Biologi