Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Madspild

Bæredygtighed og madspild > Smag, overskudsmad og et hemmeligt våben
I denne aktivitet skal eleverne dele deres aktuelle viden om madspild med hinanden og diskutere, hvor de tror, madspild opstår.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Snak
  • Undersøg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Madspild
I denne aktivitet skal eleverne undersøge, om der mon forekommer madspild i eget hjem. Eleverne skal over en periode på én eller flere dage registrere den mad, der smides i skraldespanden. Dette skal danne afsæt for, at eleverne bliver bevidste om eget spild og ikke mindst bevidste om, at der forekommer spild alle steder. Senere skal de anvende dette til at reflektere over mulige tiltag og handlemuligheder og tage stilling til måder at mindske spild på.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madspild
I denne aktivitet kan eleverne opnå kendskab til forskellige datomærkninger. De skal fx erfare, at der er forskel på, om der på en fødevare står ’bedst før’ eller ’sidste anvendelsesdato’. Denne viden skal de anvende til at undersøge en række fødevarer og opnå erfaring med, hvordan sanserne kan anvendes til at vurdere, om en fødevare er frisk.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Sans
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Sans
  • Fødevarebevidsthed
  • Madens æstetik
  • Madspild
I denne aktivitet lægges der op til, at I tager på besøg i det lokale supermarked for at undersøge forskellige datomærkninger og butikkens indsats mod madspild. I kan med fordel arrangere et møde med butikschefen, og måske få ham/hende til at fortælle og vise, hvad de gør i kampen mod madspild.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madspild

5. Rizza

En kvart agurk, to tomater, en skive pålæg, en lille portion spaghetti... Alle kender det – den overskydende mad, der ligger i køleskabet og somme tider ender med at blive smidt ud. Denne aktivitet skal introducere eleverne til retten ’Rizza’, der kan betragtes som 'et våben i kampen mod madspild i hjemmet'. Med rizza kan eleverne tilberede et velduftende og smagfuldt måltid med mad, der er blevet tilovers, og herigennem blive bevidste om, hvordan man kan anvende overskydende mad i madlavning.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tilbered
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Madspild
I denne aktivitet skal eleverne lære andre børn håndværket i at kunne tilberede rizza med overskydende mad og herigennem give andre børn kendskab til, hvordan man kan få gode smagsoplevelser og samtidig mindske madspild i eget hjem.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Fremlæg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Madspild
Bæredygtighed og madspild > Udnyt naturens ressourcer - undgå madspild
Denne aktivitet handler om smagning og sanseoplevelser af juice ved forskellige temperaturer samt om at gøre sig refleksioner over frugt og grønts smag og anvendelsesmuligheder.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madspild
  • Kritisk refleksion
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Snak
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Snak
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madspild
  • Kritisk refleksion
Denne aktivitet handler om at arbejde kreativt med fødevarer og smag med henblik på at blive bevidst om, hvordan man kan anvende hele fødevaren og undgå madspild.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Tilsmagning
  • Kritisk refleksion
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Snak
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Tilsmagning
  • Kritisk refleksion
  • Madspild
Det er vigtigt, at eleverne grundlæggende forstår hele præmissen for begrebet 'fremtidens fødevarer'; nemlig at der forventes en ressourceknaphed frem mod år 2050, hvor det anslås, at Jordens befolkning vil være steget til 9 mia. mennesker. Siden det økonomiske opsving i årtierne efter 2. verdenskrig har danskerne haft stort set ubegrænset adgang til mad. Næsten alle har kunnet gå mætte i seng hver aften. Og oveni købet har man kunnet forfølge en varieret smagsæstetik efter forgodtbefindende. Mad - eller manglen på mad - har med andre ord ikke været et problem, da alle har kunnet få lige det, de ville. Men med den eksplosive tilvækst i befolkningstal rundt om i verden, er der da nok mad til alle? Hvad skal vi leve af? Og hvordan kan vi reducere det pres, som lægges på naturen og klimaet?
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Madspild
  • Tang
  • Insekter
Aktivitetstyper
  • Se
  • Sans
  • Snak
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Se
  • Sans
  • Snak
  • Fødevarebevidsthed
  • Perspektivering
  • Madspild
  • Tang
  • Insekter