MadkundskabMellemtrinUdskoling Kopiark og PDF Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Madens æstetik (9) Madspild (9) Aktiviteter i forløbet 1 Hvad ved vi om madspild? 2 Registrering af overskydende mad 3 Undersøg datomærkninger og smag jer frem til mindre madspild 4 På besøg i et supermarked 5 Rizza 6 Lær andre børn at tilberede rizza Forfattere: Pia Styrbæk, Klavs Styrbæk | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne lære andre børn håndværket i at kunne tilberede rizza med overskydende mad og herigennem give andre børn kendskab til, hvordan man kan få gode smagsoplevelser og samtidig mindske madspild i eget hjem. Aktivitet1Introducer eleverne til opgaven: Fortæl eleverne, at de skal vise en anden klasse, hvordan man kan anvende rizzaer som et våben i kampen mod madspild. De skal lære dem håndværket i at tilberede en rizza og formidle deres viden om madspild til dem. Lav for eksempel en aftale med en klasse i indskolingen, så de kommer på besøg hos jer i madkundskabslokalet og bliver undervist af jer. Ved selve besøget kan eleverne deles op i par, således at ét par fra indskolingsklassen bliver budt velkommen og undervist af ét par i jeres klasse. På denne måde får eleverne ansvaret for at undervise indskolingseleverne i det, de har lært. Som forberedelse til selve forløbet kan eleverne blive inddelt i par og få besked om, at hvert par får 45 minutter til undervisning af to elever fra indskolingsklassen. I dette tidsrum skal de byde deres to gæster velkommen, tilberede en rizza sammen med dem, der tager udgangspunkt i gæsternes smag og ønsker til fyld, og herigennem formidle både deres viden om madspild og håndværket i at kunne fremstille en perfekt rizza. OBS! Antallet af stegepander kan afgøre, hvor mange elever der skal være sammen. Der skal gerne være én stegepande til hver gruppe. Som støtte for formidlingen kan eleverne fx blive bedt om at udarbejde et produkt. De kan selv vurdere, hvilket produkt der kan tjene som støtte for deres undervisning af indskolingseleverne. De kan fx udarbejde en video, der viser, hvordan man kan bruge sine sanser til at undersøge fødevarers kvalitet. De kan udarbejde en oversigt over de forskellige datomærkninger. Eller en planche med deres egne råd mod madspild. På stopspildafmad.dk eller Fødevarestyrelsen.dk kan man finde forskellige rapporter, vejledninger, regler, markedsanalyser m.m., der kan inspirere til formidlingen og udviklingen af produktets indhold. Herunder ses eksempler på plakater, som elever i 7. klasse på Tarup Skole udarbejdede som støtte for deres undervisning af indskolingseleverne. 2Invitér en anden klasse til jeres madkundskabslokale for at undervise dem i alt det, I har lært om sanser, smag og tilberedning af smagfulde rizzaer med overskudsmad! LæringsmålLæringsmålDette undervisningsforløb er udviklet og afprøvet i samarbejde med to 7. klasser, men det kan med fordel også gennemføres på øvrige klassetrin. Læringsmål: At jeg kan undersøge rapporter og analyser vedr. madspild At jeg kan reflektere over madspild og mulige tiltag i kampen mod madspild At jeg kan formidle min viden om madspild til andre børn At jeg kan demonstrere, hvordan man tilbereder en rizza At jeg kan forklare, hvordan man kan tilberede rizzaer med overskudsmad og dermed mindske madspild i eget hjem Mål for det samlede undervisningsforløb: Fra fælles mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål fra faget madkundskab i dette undervisningsforløb: Madkundskab 4.-7. klasse: Hygiejne Eleven kan vurdere mads holdbarhed Eleven har viden om mikroorganismer Kvalitetsforståelse og madforbrug Eleven kan vurdere fødevarers kvalitet Eleven har viden om kvalitetskriterier for fødevarer Madvaredeklarationer og fødevaremærkning Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevare-mærkninger Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur Smag og tilsmagning Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma Eleven har viden om grundsmage, konsistens og aroma Madkundskab - valgfag - 7./8./9. klasse: Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse Eleven har viden om fødevarers fysisk-kemiske egenskaber, anvendelsesmuligheder og smag Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold Bæredygtighed Eleven kan vurdere fødevareproblematikker Eleven har viden om industriel fødevareproduktion Eksperimenterende madlavning Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag Fødevareproduktion og madprojekt Eleven kan kommunikere målrettet og kreativt om eget madprojekt Eleven har viden om madkundskabsfaglige kommunikationsformer Måltider og smag Eleven kan etablere smags- og værdifulde måltider