I dette undervisningsforløb skal eleverne med udgangspunkt i en undersøgende tilgang arbejde med madspild. De skal bl.a. stifte bekendtskab med forskellige datomærkninger, og lære hvordan man kan anvende sanserne til at undersøge og vurdere, om maden er frisk. De skal på besøg i et lokalt supermarked for at undersøge datomærkningerne og butikkens indsats mod madspild. Og de bliver præsenteret for retten RIZZA – et våben i kampen mod madspild i hjemmet! Med rizza kan eleverne selv tilberede et måltid efter deres egen smag, hvor der anvendes overskydende mad – inden den bliver til spild! Forløbets første 5 aktiviteter klæder eleverne på til at kunne formidle deres viden om madspild og smag videre til andre børn, når de tilbereder rizzaer sammen med en anden klasse. Gennem madlavningsprocessen i aktivitet 6 underviser eleverne andre børn i både madspild, smag og madhåndværket i at tilberede rizza. God fornøjelse!
Aktiviteter i forløbet
- Fødevarebevidsthed
- Madlavning
- Måltid og madkultur
- Madspild
- Snak
- Undersøg
- Fødevarebevidsthed
- Madspild
- Undersøg
- Fødevarebevidsthed
- Madens æstetik
- Madspild
- Undersøg
- Sans
- Fødevarebevidsthed
- Madlavning
- Madspild
- Undersøg
5. Rizza
- Fødevarebevidsthed
- Madlavning
- Madens æstetik
- Madspild
- Tilbered
- Fødevarebevidsthed
- Madlavning
- Madens æstetik
- Madspild
- Fremlæg