MadkundskabMellemtrinUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Madspild (9) Aktiviteter i forløbet 1 Hvad ved vi om madspild? 2 Registrering af overskydende mad 3 Undersøg datomærkninger og smag jer frem til mindre madspild 4 På besøg i et supermarked 5 Rizza 6 Lær andre børn at tilberede rizza Forfattere: Pia Styrbæk, Klavs Styrbæk | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne undersøge, om der mon forekommer madspild i eget hjem. Eleverne skal over en periode på én eller flere dage registrere den mad, der smides i skraldespanden. Dette skal danne afsæt for, at eleverne bliver bevidste om eget spild og ikke mindst bevidste om, at der forekommer spild alle steder. Senere skal de anvende dette til at reflektere over mulige tiltag og handlemuligheder og tage stilling til måder at mindske spild på. Aktivitet1Uddel kopiark 1 til hver elev, og introducer opgaven: Eleverne skal registrere madspild i eget hjem i løbet af en kortere periode (mindst én til flere dage). Det udfyldte ark skal senere i forløbet anvendes i aktiviteten Rizza, hvor eleverne skal vurdere, om noget af maden på listen med fordel kunne have være anvendt i retten ’rizza’, inden den blev for gammel og endte i skraldespanden. Læreren kan med fordel lave undersøgelsen hjemme hos sig selv og præsentere resultatet for eleverne, inden de skal foretage undersøgelsen. Hermed kan det blive tydeligt for eleverne, at madspild sker i de fleste familier, når vi ikke tænker så meget over det. Det er væsentligt, at dette bliver italesat fra starten, så der ikke peges fingre. Samtidig kan det give læreren konkrete eksempler på spild, der kan relateres til gennem hele forløbet. 2I er nu klar til at blive klogere på forskellige datomærkninger og lære at smage jer frem til mindre madspild i næste aktivitet. LæringsmålLæringsmålDette undervisningsforløb er udviklet og afprøvet i samarbejde med to 7. klasser, men det kan med fordel også gennemføres på øvrige klassetrin. Læringsmålet for denne undervisningsaktivitet: At du kan undersøge, om der forekommer madspild i eget hjem. Mål for undervisningsforløbet: Fra fælles mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål fra faget madkundskab i dette undervisningsforløb: Madkundskab 4.-7. klasse: Hygiejne Eleven kan vurdere mads holdbarhed Eleven har viden om mikroorganismer Kvalitetsforståelse og madforbrug Eleven kan vurdere fødevarers kvalitet Eleven har viden om kvalitetskriterier for fødevarer Madvaredeklarationer og fødevaremærkning Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevare-mærkninger Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur Smag og tilsmagning Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma Eleven har viden om grundsmage, konsistens og aroma Madkundskab - valgfag - 7./8./9. klasse: Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse Eleven har viden om fødevarers fysisk-kemiske egenskaber, anvendelsesmuligheder og smag Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold Bæredygtighed Eleven kan vurdere fødevareproblematikker Eleven har viden om industriel fødevareproduktion Eksperimenterende madlavning Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag Fødevareproduktion og madprojekt Eleven kan kommunikere målrettet og kreativt om eget madprojekt Eleven har viden om madkundskabsfaglige kommunikationsformer Måltider og smag Eleven kan etablere smags- og værdifulde måltider