Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Madens æstetik

I denne aktivitet skal eleverne skrive en baggrundshistorie, som gerne skulle være med til at fuldende den perfekte smags- og helhedsoplevelse for deres gæster, når omeletten skal serveres. Teksten skulle gerne føre gæsten ind i lige præcis det univers og den stemning, som eleverne mener kan være en medvirkende faktor til at gøre et restaurantbesøget helt unikt.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madens æstetik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Madens æstetik
Bæredygtighed og madspild > Smag, overskudsmad og et hemmeligt våben
I denne aktivitet kan eleverne opnå kendskab til forskellige datomærkninger. De skal fx erfare, at der er forskel på, om der på en fødevare står ’bedst før’ eller ’sidste anvendelsesdato’. Denne viden skal de anvende til at undersøge en række fødevarer og opnå erfaring med, hvordan sanserne kan anvendes til at vurdere, om en fødevare er frisk.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Sans
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Sans
  • Fødevarebevidsthed
  • Madens æstetik
  • Madspild

5. Rizza

En kvart agurk, to tomater, en skive pålæg, en lille portion spaghetti... Alle kender det – den overskydende mad, der ligger i køleskabet og somme tider ender med at blive smidt ud. Denne aktivitet skal introducere eleverne til retten ’Rizza’, der kan betragtes som 'et våben i kampen mod madspild i hjemmet'. Med rizza kan eleverne tilberede et velduftende og smagfuldt måltid med mad, der er blevet tilovers, og herigennem blive bevidste om, hvordan man kan anvende overskydende mad i madlavning.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tilbered
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Madspild
I denne aktivitet skal eleverne lære andre børn håndværket i at kunne tilberede rizza med overskydende mad og herigennem give andre børn kendskab til, hvordan man kan få gode smagsoplevelser og samtidig mindske madspild i eget hjem.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Fremlæg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Madspild
Eleverne skal få kendskab til et bredt udvalg af aromaer ved at undersøge disse via den orthonasale indgang til lugtesansen i et memory-spil. Herigennem skal eleverne blive bevidste om lugtesansens store betydning for smagen samt opleve, at duft er tæt koblet til erindringer, hukommelse, minder og følelser. Eleverne skal diskutere deres sanseoplevelserne og de erindringer, som de forbinder med de pågældende aromaer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
Aktivitetstyper
  • Duft
  • Spil
  • Sans
  • Snak
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Spil
  • Sans
  • Snak
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan lugte er tæt forbundet med erindringer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Tilsmagning
  • Lugtesansen
  • Erindringer
Aktivitetstyper
  • Erindr
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Erindr
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Tilsmagning
  • Lugtesansen
  • Erindringer
I denne aktivitet skal eleverne få kendskab til og viden om æggets mange anvendelsesmuligheder og madtekniske egenskaber. Eleverne skal arbejde undersøgende og eksperimenterende. Fælles for alle aktiviteterne er, at de gennemføres uden en egentlig færdig opskrift. Eleverne vil blive præsenteret for et arbejdsark, som indeholder en ramme for aktiviteten med tilhørende undersøgelsesspørgsmål. Alle sanser skal i spil, så eleverne får en fornemmelse af, at sanser er vigtige som analyseredskab, når maden skal undersøges.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Æg
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Madens æstetik
  • Æg
I naturen og havet > Smag for fisk
I denne aktivitet skal eleverne lave ét gyotaku print, som er et print med blæk af en hel fisk. Elevernes print kan laves til en udstilling i madkundskabslokalet eller klassen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Madens æstetik
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Sans
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Sans
  • Madens æstetik
  • Undersøgelse
Denne aktivitet er tiltænkt valghold i madkundskab. I aktiviteten skal eleverne arbejde med fisken ørred. De skal udtænke og tilberede deres egen opskrift med udgangspunkt i et udvalg af råvarer som læreren har købt ind. Her er der mulighed for at være kreativ med tekstur, grundsmag og tilsmagning.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Madlavning
  • Madens æstetik