Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Madkultur

Kultur og traditioner > aFRIKADELLEN - få smag for Afrika
Ris er en vigtig fødekilde i Afrika. Men risen har også en særlig historie i Afrika, og den er forbundet med en række traditionelle, smagfulde retter. Følg journalisten Jeppe Vestergaard Jensens smagsrejse rundt i Afrika. I kapitel 1 kommer I bl.a. med på lokale restauranter og møder traditionelle risretter. Gennem læsning og forskellige opgaver får eleverne kendskab til ris og forskellige risretter. De skal desuden udarbejder idéer til en ny risret og selv tilberede de afrikanske risretter.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Lige så snart turisterne lander i Sydafrika, bliver de præsenteret for en af Sydafrikas nok mest betydningsfulde spiser - det tørrede kød der kaldes biltong. I kapitel 2 fortsætter journalisten Jeppe Vestergaard Jensen sin smagsrejse til Sydafrika, og I bliver inviteret med videre på rejsen gennem endnu en levende fortælling. Gennem læsning og øvrige opgaver skal eleverne arbejde med, hvordan mad og kultur er forbundet, og de skal bl.a. selv tilberede biltong.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Når man er ude at opleve den store verden og maden derfra, hvad er så et ægte måltid, der præcis rammer den smag og følelse, som de lokale forbinder med deres mad? Og er det overhovedet muligt at genskabe et autentisk måltid? I Kapitel 3 kommer I med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen til Etiopien i Afrika, hvor han udforsker autentiske etiopiske smagsoplevelser. Gennem læsning og de øvrige opgaver skal eleverne bl.a. drøfte begrebet 'autentisk', udtænke en fiktiv autentisk restaurant. Og de skal tilberede et etiopisk måltid, som indtages på ægte etiopisk manér (med fingrene). Dette danner afsæt for, at eleverne tager kritisk stilling til, hvordan måden vi indtager mad på, påvirker måltider og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
  • Erindringer
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
  • Erindringer
Siden 1400-tallet har Europa haft indflydelse i Afrika. Europæerne kom med nye ting, som i samspil med de eksisterende kulturer skabte nye kulturer og madretter. Men nu vender skibet, og afrikanerne er også klar til at vise resten af verden, hvad de kan tilbyde af spændende smage. Tag med videre på en smagsrejse i Afrika med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen. I kapitel 4 vil I lære mere om kolonitiden og dens betydning for mad og madkultur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
I femte og sidste kapitel af smagsrejsen rundt i Sydafrika, ser journalisten Jeppe Vestergaard Jensen nærmere på, hvad vi i Europa kan lære af Afrika, når det gælder mad, smag og madkultur. I kapitel 5 skal I bl.a. forholde jer til, hvad I har lært om Afrikas smage og udtænke en ret, hvor I bringer jeres viden og erfaringer om Afrikas smage, råvarer og teknikker i spil i køkkenet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Kultur og traditioner > Smag og behag i religionerne
Gennem deltagelse i et orienteringsløb, hvor der bl.a. indgår konkrete smagsoplevelser, skal eleverne tilegne sig viden om madkulturer og specifikke madritualer i de tre abrahamitiske religioner. Den indsamlede viden anvendes videre i aktivitet 2 - "Spil om smagen i religionen".
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
  • Tro
  • Madkultur
  • Ritual
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Bevæg
  • Løs
  • Lav
  • Smag
  • Kristendomskundskab
  • Mellemtrin
  • Udforsk
  • Bevæg
  • Løs
  • Lav
  • Smag
  • Livsfilosofi og etik
  • Tro
  • Madkultur
  • Ritual
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Gennem blindsmagning skal eleverne vurdere og diskutere aspekter omkring smagens betydning/rolle ud fra de tre abrahamitiske religioners madkultur i forhold til sociale og kulturelle forhold og deres egen livsverden.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
  • Ritual
  • Madkultur
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Kristendom
  • Islam
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Kristendomskundskab
  • Mellemtrin
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Livsfilosofi og etik
  • Ritual
  • Madkultur
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Kristendom
  • Islam
Kultur og traditioner > Brændende kærlighed i nye klæder
Eleverne skal nu tilberede retten Brændende Kærlighed på basis af en klassisk opskrift. Derudover skal de forholde sig til smag og tekstur med henblik på deres videre arbejde med at lave egne nyfortolkninger af retten.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madkultur
  • Tilsmagning
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Smag
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Mellemtrin
  • Tilbered
  • Smag
  • Beskriv
  • Madkultur
  • Tilsmagning
I denne aktivitet skal eleverne tilberede deres egen version af retten Brændende Kærlighed. Her kan eleverne ligesom Rasmus Munk give deres fortolkning af, hvordan retten Brændende Kærlighed kunne serveres i dag. Eleverne kan her tage udgangspunkt i bl.a. en selvvalgt betydningsfuld person, religion, kultur eller historisk periode, som skal skabe rammen for elevernes valg af smag, konsistens, råvarer og udseende. Slutteligt tilbereder eleverne den nyfortolkede version af Brændende Kærlighed.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Sæt ord på smagen
  • Madkultur
Aktivitetstyper
  • Fortolk
  • Beskriv
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Mellemtrin
  • Fortolk
  • Beskriv
  • Skriv
  • Sæt ord på smagen
  • Madkultur
Kultur og traditioner > Smagen af jul
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om julens mange traditionelle retter og måltider, samt hvilke værdier, traditioner og kulturer, der er forbundet med disse mad- og måltidstraditioner. De skal inddrage egne mad- og måltidserfaringer og sammenligne disse med hinanden samt med andre tidsperioder for at få indblik i udviklingen af den danske jul.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Madkultur
  • Madtraditioner
  • Jul
Aktivitetstyper
  • Erindr
  • Skriv
  • Sans
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Erindr
  • Skriv
  • Sans
  • Måltid og madkultur
  • Madkultur
  • Madtraditioner
  • Jul
I denne aktivitet skal eleverne arbejde kreativt med madlavning og handle på de idéer, som opstår i køkkenet. De skal eksperimentere med råvarer, tilberedningsmetoder, krydderier og julens smage, og udvikle en ny variation af en allerede kendt juleret – eller skabe et helt ny og innovativ juleret. På baggrund af det eksperimenterende arbejde, og elevernes tillærte viden og færdigheder, skal de diskutere, hvor traditionsbundne mange kan være i forbindelse med julens måltider og andre måltider generelt. Herigennem skal de opnå forståelse for, hvordan smag, kultur og værdier er med til at påvirke mad- og måltidskultur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Jul
  • Krydderier
  • Madkultur
  • Måltidsanledninger
  • Madtraditioner
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Skriv
  • Udforsk
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Sans
  • Smag
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Snak
  • Skriv
  • Udforsk
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Sans
  • Smag
  • Madlavning
  • Jul
  • Krydderier
  • Madkultur
  • Måltidsanledninger
  • Madtraditioner
Ud med sproget! ... kommunikér med smag > Speaking with and about foods
I følgende aktivitet skal eleverne arbejde målrettet med internationale kulturmøder, hvor smag bliver et bindeled. Aktiviteten indeholder videoudveksling med elever fra Trinity Valley School, Fort Worth, Texas. Eleverne skal i aktiviteten opleve, hvordan amerikanske elever oplever et udvalg af danske madvarer og smage, de ikke er vant til. Herigennem skal elevernes opmærksomhed på smag og kultur skærpes og desuden åbne op for elevernes refleksion over, hvilken betydning smag har i forskellige kulturer. Der arbejdes fokuseret forestillinger om, hvordan de amerikanske elever møder de danske madvarer med de sproglige beskrivelser, og efterfølgende bearbejdes elevernes indtryk.
Fag
Engelsk
Kompetenceområder
  • Mundtlig kommunikation
  • Kultur og samfund
Faglige temaer
  • Ordforråd
  • Madkultur
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Beskriv
  • Undersøg
  • Engelsk
  • Udskoling
  • Snak
  • Beskriv
  • Undersøg
  • Mundtlig kommunikation
  • Kultur og samfund
  • Ordforråd
  • Madkultur
I denne aktivitet skal eleverne igennem en række øvelser, der fokuserer både på mundtlighed, skriftlighed og kultur og samfund. Målet med aktiviteten er, at eleverne får mulighed for at bruge deres allerede konsoliderede ordforråd både mundtligt og skriftligt, samtidig med at de også bliver introduceret til onomatopoietikon. Afslutningsvis får de mulighed for at bruge deres kulturelle viden, hvor målet er, at eleverne bliver i stand til at kunne vurdere engelsksprogede tekster i forhold sprog og genre. I denne sidste del er der taget i udgangspunkt i to udvalgte reklamer. For inspiration til andre reklamer, der ligeledes kunne benyttes, henvises der til det uddybende afsnit.
Fag
Engelsk
Kompetenceområder
  • Kultur og samfund
  • Mundtlig kommunikation
  • Skriftlig kommunikation
Faglige temaer
  • Reklamer
  • Ordforråd
  • Madkultur
Aktivitetstyper
  • Lyt
  • Snak
  • Smag
  • Skriv
  • Engelsk
  • Udskoling
  • Lyt
  • Snak
  • Smag
  • Skriv
  • Kultur og samfund
  • Mundtlig kommunikation
  • Skriftlig kommunikation
  • Reklamer
  • Ordforråd
  • Madkultur
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Plakater
Denne plakat viser de syv dimensioner af smag, som er beskrevet af Karen Wistoft og Lars Qvortrup i bogen Smagens didaktik. Note: Plakatens rækkefølge på de enkelte smagsdimensioner er tilfældig og ikke en rangordning af de forskellige smagsdimensioner.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madkultur
  • Madglæde
  • Kritisk refleksion
  • Smag med alle sanser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Madkultur
  • Madglæde
  • Kritisk refleksion
  • Smag med alle sanser