MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema Smagsoplevelser (47) Madkultur (14) Geografiske specialiteter (23) Aktiviteter i forløbet 1 Kapitel 1: Ris 2 Kapitel 2: Biltong - Sydafrikas tørre guld 3 Kapitel 3: Autenticitet 4 Kapitel 4: Kolonisering 5 Kapitel 5: Nødhjælp fra Afrika Forfattere: Jeppe Vestergaard Jensen, Lotte Knakkergaard Nielsen | Redaktør: Cathrine Terkelsen, Elle Lüchau Info: Tak til Susanne Højlund for faglig sparring i udviklingen af materialet. Vertikale faneblade Aktivitet Lige så snart turisterne lander i Sydafrika, bliver de præsenteret for en af Sydafrikas nok mest betydningsfulde spiser - det tørrede kød der kaldes biltong. I kapitel 2 fortsætter journalisten Jeppe Vestergaard Jensen sin smagsrejse til Sydafrika, og I bliver inviteret med videre på rejsen gennem endnu en levende fortælling. Gennem læsning og øvrige opgaver skal eleverne arbejde med, hvordan mad og kultur er forbundet, og de skal bl.a. selv tilberede biltong. Aktivitet1Inden læsningen af kapitel 2: Inddel eleverne i grupper, og uddel arbejdsarket. Herpå finder I en række arbejdsspørgsmål, der kan drøftes i grupperne for at aktiviere elevernes forforståelse forud for læsningen af kapitel 2. 2Under læsningen af kapitel 2: Uddel Kapitel 2: Biltong - Sydafrikas tørre guld til eleverne. Eleverne kan enten læse kapitlet individuelt, i grupperne eller I kan læse det i fællesskab. Til kapitlet knytter der sig en billedserie, som kan understøtte læsningen af kapitel 2 enten før, under eller efter. Billedserien kan supplere læsningen, eller den kan stå alene. 3Efter læsningen af kapitel 2: Efter læsningen kan eleverne arbejde med opgave 3, 4 og 5 beskrevet på det uddelte arbejdsark. Her kan de bl.a. selv lære at tilberede biltong ud fra denne opskrift, og beskæftige sig med tørring som konserveringsmetode. Gennem opgaverne skal eleverne arbejde med, hvordan mad og kultur er forbundet. 4Tag med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen videre på smagsrejsen i Afrika i Kapitel 3. LæringsmålLæringsmålGennem denne serie af i alt fem kapitler med tilhørende opgaver, vil eleverne komme til at beskæftige sig med afrikansk mad og madkulturer. De vil bl.a. kunne blive klogere på råvarer, smage og teknikker, som anvendes i forskellige afrikanske retter. I forløbet vil eleverne både skulle læse, skrive, diskuttere, undersøge, tilberede forskellige retter ud fra opskrifter, eksemperimentere og selv udvikle retter. Herunder ses en række af de begreber og faglige temaer, som eleverne skal beskæftige sig med i forløbet: Ris og risens anvendelsesmuligheder i madlavning Tørring som konserveringsmetode Smag, tekstur og aroma Værdier og traditioner forbundet med mad og måltider Autencitet og autentiske smags- og måltidsoplevelser Eksperimenter med smag, madlavningsteknikker og måltidsoplevelser Forventninger til smag og smagsoplevelser Afrikanske mad- og måltidskulturer Afrikanske madtraditioner og værdier Traditionelle afrikanske retter (bl.a. biltong, jollof-ris, waakye m.fl.) Kolonisering og koloniers indflydelse på madkultur Eksperimenterende madlavning Skabelsen af nye smagoplevelser og kreative retter. Forløbet kan understøtte arbejdet med faglige mål i faget Madkundskab, og der sigtes mod i hvert fald følgende færdigeheds - og vidensområder fra Fælles mål for madkundskab: Madkundskab (4.-7. kl.) Måltidskultur: Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer Eleven har viden om mad- og måltidskulturer Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer Madens æstetik: Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser Eleven har viden om sanselighed Eleven kan vurdere mads æstetiske indtryk og udtryk Madkundskab (7.-9. kl.) Måltider og smag: Eleven kan fortolke måltider i deres kontekster Eleven har viden om måltidskulturer og deres symbolske dimensioner Eleven kan etablere smags- og værdifulde måltider Eleven har viden om sammenhæng mellem smag, madglæde og livskvalitet Madtekniske egenskaber og håndværk: Eleven kan eksmperimentere med ingredienser og metoder Eksperimenterende madlavning: Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag.