Gå til hovedindhold
Luk den udskriftsvenlige visning

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Maddannelse, smag og bæredygtighed i pædagogiske institutioner

Søger...

Undervisningspakke Hæftet "Maddannelse, smag og bæredygtighed i pædagogiske institutioner" henvender sig til nuværende og kommende pædagoger og lærere i dagtilbud og grundskolen og bidrager med viden om og forslag til tiltag og aktiviteter, der styrker børns udvikling, sundhed og trivsel.

Mad- og måltidsvaner skabes og udvikles i samspillet mellem mennesker i måltidets fælles rum og i en bred vifte af andre aktiviteter, hvor mad og måltider indgår og
tillægges betydning. Vi ved også, at gode måltidsvaner og sundhedsadfærd grund-
lægges i barndommen og har indflydelse på livsstilsvaner gennem hele livet.

Det er derfor væsentligt, at pædagogiske institutioner udvikler mad- og måltidspædagogik med fokus på både ernæring og dannelse. Fokus på ernæring handler om hensigtsmæssig ernæring til forskellige mennesker. Det dannelsesorienterede har flere retninger: fællesskaber, det sociale og de kulturelle forhold.

Der er f.eks. fællesskabet med andre om tilberedning og spisning af maden. Der er håndværket med blik for bæredygtighed og madens vej fra jord til bord og til jord igen. Og der er æstetikken og vores sans for smag. I denne sammenhæng er smagens pædagogik og didaktik ligeledes central.

Skal du virke som pædagog eller lærer i dagtilbud eller skole, er det derfor både oplagt og nødvendigt at have indsigt i maddannelse og at kunne koble maddannelse med temaerne smag og bæredygtighed.

Maddannelse, smag og bæredygtighed i pædagogiske institutioner er et praksisorienteret hæfte skrevet af lektor Ellen Ravn Habekost og læringskonsulent Anne Torpegaard Festersen.

Med afsæt i viden og erfaringer fra forsknings- og udviklingsprojekterne Madleg, Styrk Maddannelse og Smag for Livet, såvel som fra lærer- og pædagoguddannelserne ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, bringer de i hæftet viden om og konkrete eksempler på tiltag og aktiviteter, der kan hjælpe pædagoger og lærere med at iværksætte og udvikle professionelle tiltag med fokus på maddannelse, smag og bæredygtighed i pædagogiske institutioner.

Hæftet kan downloades gratis her:

Maddannelse, smag og bæredygtighed i pædagogiske institutioner

Omtalt i artiklen

Lektor, master i sundhedspædagogik, læreruddannet

Ellen Ravn Habekost er lektor ved Lærer- og pædagoguddannelsen i Jelling, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun underviser i faget madkundskab, sundhedsfremme og bevægelse. Ellen har opbygget et skolehavemiljø i Jelling og arbejder med dette, både i den ordinære undervisning på lærer- og pædagoguddannelse og i samarbejde med lokale daginstitutioner og en kostkonsulent. 

I Smag for Livet arbejder hun med at udvikle smag i relation til maddannelse og bæredygtighed.

Ellen arbejder også med smag og madlavning med mennesker med nedsat funktionsevne og driver sammen med sin mand Christian og parrets børn det lille husmandssted Bøgely med en lille aroniamark, brombær, hyld og slåen omkring hestemarken, nøddehegn ved fårefolden, lidt spisekaniner, høns og kyllinger, en bigård  og en bær-, frugt- og køkkenhave.

Læremiddelredaktør, lærer, cand.pæd.

Anne Torpegaard Festersen er ansat som læremiddeludvikler og formidler i Smag for Livet. Her har hun til opgave at udvikle og redigere læremidler, som skal bruges i bl.a. grundskolens undervisning. Læremidlerne er tilgængelige i Smag for Livets gratis app til lærere, Fag med Smag.

Anne er cand.pæd. i generel pædagogik og desuden uddannet lærer med linjefag i idræt, matematik, samfundsfag og kristendomskundskab.