Mestringsforventning kan beskrives som elevens egne forventninger til at kunne klare den opgave, som han eller hun bliver stillet eller stiller sig selv. Mestringsforventningen kan øges, når eleven oplever at fuldføre en opgave med succes. Ved gentagne succesoplevelser øges elevens sikkerhed for succes, når en lignende opgave bliver stillet.
Begrebet er introduceret af Albert Bandura, professor i psykologi, og hedder på engelsk self-efficacy.
Det er en fordel for elevernes læring og motivation at styrke deres mestringsforventning. For jo mere de tror på sig selv, jo bedre vil de klare sig og lykkes med det, de har sat sig for.
Som lærer kan du styrke elevernes mestringsforventning ved at reflektere over din undervisning, navigere efter elevernes tegn på læring og motivation – og fokusere på særligt fire kilder til mestringsforventning:
- Succesoplevelser, der giver ”autentisk mestringsforventning”
- Rollemodeller, der er ophav til ”vikarierende erfaringer”
- Opmuntring, der skaber ”verbal støtte”
- Kendskab til og kontrol af ”fysiologiske reaktioner”
Her nedenfor kan du klikke dig videre til artikler med inspiration til dit arbejde med hver af disse fire kilder. Artiklerne samler teori, praktiske eksempler og konkrete undervisningsforløb fra Fag med Smag, som du kan bruge i din undervisning.
Omtalt i artiklen
Anne Torpegaard Festersen er ansat som læremiddeludvikler og formidler i Smag for Livet. Her har hun til opgave at udvikle og redigere læremidler, som skal bruges i bl.a. grundskolens undervisning. Læremidlerne er tilgængelige i Smag for Livets gratis app til lærere, Fag med Smag.
Anne er cand.pæd. i generel pædagogik og desuden uddannet lærer med linjefag i idræt, matematik, samfundsfag og kristendomskundskab.