Gå til hovedindhold

Du er her

GRØNT - madhåndværk, bæredygtighed og udvikling af egen smagshylde, der tilfører smag til grønt

Madkundskab
Udskoling
Forfattere:  Majbritt Pless, Cathrine Terkelsen, Ole G. Mouritsen, Klavs Styrbæk

Hvorfor fokus på grønt? Jo vi ved alle, at det både er sundt og bæredygtigt at spise grønt. I de officielle kostråd fra 2021 understreges det ligeledes, at vi skal spise flere grøntsager og frugter. Men mennesket er skabt kødspiser, og fra naturens side vil grøntsager slet ikke spises. Grøntsager indeholder som udgangspunkt nemlig mange bitre smage og få umamismage, og smager derfor ikke ‘godt nok’. Derfor kan det være en udfordring for os mennesker at spise de mængder, vi burde. 

Vi er derfor nødt til se på, hvordan vi kan komme den attraktive smag fra kødet i møde, når vi skal lave mad med grønt, og nøglen er umami-smagen, men også den måde maden føles på i munden, teksturen, har betydning for vores smagsoplevelse. Når det kommer til grønt, foretrækker vi det ofte sprødt, knasende og saftigt fremfor kogt og blødt. Ved at have fokus på tilberedningsformer, og ved at tilsætte smagsgivere rige på umami, kan vi gøre grønt fantastisk velsmagende og dermed gøre det lettere at spise sundt og bæredygtigt. I dette undervisningsforløb vil eleverne derfor arbejde med grønt i tæt samspil med smag.

Forløbet retter sig primært mod sensommer og efterår, da de grøntsager, der skal anvendes i forløbets tilknyttede retter, fortrinsvist er i sæson her.

Afslutningsvist er der givet inspiration til udformning af prøveoplæg, som tager udgangspunkt i forløbets fokus.

Forløbet er udviklet med bidrag fra Ole G. Mouritsen og Klavs Styrbæk, der er forfattere til bogen "Grønt med umami og velsmag".

Aktiviteter i forløbet

I denne aktivitet kan eleverne opnå kendskab til et bredt udvalg af grøntsager og deres smage. De kan bl.a. blive klogere på, hvilke dele af planten vi spiser - og om den del, vi spiser, gror over eller under jorden.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
"Spis flere grøntsager og frugter" står der i de nyeste kostråd fra 2021. Men hvordan får vi grøntsager og frugter til at smage godt? I denne aktivitet skal eleverne brug Smag for Livets Metodekort til at undersøge, hvad der sker med en række grøntsagers smag, aroma og tekstur, når de tilberedes på forskellige måder. Herigennem kan eleverne erfare, hvordan grøntsagerne kan tilberedes, så de smager bedst!
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Håndværk
  • Madlavningsmetoder
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Håndværk
  • Madlavningsmetoder
  • Tekstur
Som “appetitvækker” til arbejdet med tilberedning af grønne retter, skal eleverne i denne aktivitet arbejde med at tilsætte grønt i de forskellige grundkomponenter i en burger: brødet, “bøffen” og dressingen og opdage, hvordan grønt kan bidrage med smag og tekstur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
I denne aktivitet skal eleverne opleve, hvordan man kan imødekomme nogle af de smagsmæssige udfordringer, der kan være forbundet med at spise grønt. Eleverne skal lave klassens helt egen ‘Smagshylde’. De skal herunder selv tilberede forskellige smagsgivere (f.eks. ristet knas, gastrik og hoisin), som kan tages i brug, når man laver mad med grønt. Der vil være fokus på umami, aromaer og teksturer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
  • Umami
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
  • Umami
Herefter skal eleverne lave en grøn pose, hvor de tilsætter forskellige smagsgivere fra Smagshylden for at undersøge, hvordan det kan ændre smagsoplevelsen af grøntsagerne.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
I denne aktivitet skal eleverne tilberede forskellige retter med grønt ud fra opskrifter med fokus på velsmag og æstetik. Eleverne kan bl.a. tilberede chili-vandmelon, agurk med spicy sauce og løgsuppe.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Forestil jer, at I skal åbne en foodtruck, der sælger grøn fastfood. Hvad skal der til, for at det bliver en succes? I denne aktivitet skal eleverne udvælge én af de oplistede 'grønne smagsudfordringer/problemstillinger', som de vil arbejde med. Herigennem får eleverne mulighed for at fordybe sig i viden og færdigheder, de har tillært sig i forløbet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
Her gives inspiration til udformning af et prøveoplæg inden for emnet grønt, der tager udgangspunkt i forløbet her.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Prøveoplæg
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Prøveoplæg