MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Grøntsager (9) Bæredygtighed (10) Aktiviteter i forløbet 1 Introduktion - Hvilke dele af planten, spiser vi? 2 Når grøntsager skifter smag 3 Grøntsagsburger med paneret selleri og remouladesovs 4 Smagsgivere til klassens egen Smagshylde 5 Den grønne pose 6 Grøn buffet 7 Vi løser grønne problemstillinger i vores eget smagsprojekt 8 Til prøve i grønt - Inspiration til prøveoplæg! Forfattere: Majbritt Pless, Cathrine Terkelsen | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet kan eleverne opnå kendskab til et bredt udvalg af grøntsager og deres smage. De kan bl.a. blive klogere på, hvilke dele af planten vi spiser - og om den del, vi spiser, gror over eller under jorden. Aktivitet1Introduktion: Forud for undervisningen har læreren indkøbt 10 forskellige grøntsager i sæson, som lægges frem for eleverne. Indledningsvis kan eleverne forsøge at gætte på, hvad de forskellige grøntsager hedder. Plakaten Det grønne, som vi spiser printes og hænges op i lokalet (print plakaten i A3-format eller A4-format). Anret et bord med forskelligt grønt i sæson. 2Opgave 1: Det grønne som vi spiser over og under jorden Hensigten med denne opgaver er, at eleverne opnår kendskab til en række grøntsager og undersøger, hvad der spises af grønt over og under jorden. Efter opgaven skal eleverne være i stand til at beskrive, hvilke dele af planten, der kan spises (se læringsmålene for aktiviteten her). Læreren introducerer plakaten Det grønne, som vi spiser med fokus på, hvad der spises af grønt over og under jorden. Vis eleverne, hvordan plakaten med grøn farve synliggør de dele af planterne, som spises. Efterfølgende inddeles eleverne i små grupper, som tildeles én af de 10 medbragte grøntsager. Grupperne skal nu opsøge viden om deres grøntsag, så de kan udforme en tegning, der viser, hvor deres grøntsag placeres i forhold til dele, der spises over/under jorden. Til dette arbejde kan eleverne tildeles Elevarket: Grønt over og under jorden. På arket vises en jordlinje, hvorpå eleverne kan tegne deres grøntsag (på samme måde, som det er gjort på plakaten). På den tomme linje øverst på arket noterer eleverne navnet på den pågældende grøntsag. På den nederste linje skal eleverne notere, hvilken del der spises. Er det eksempelvis blade, rødder, stængler eller blomsterne? I kan vælge at farvelægge tegningen med grøntsagernes rigtige farver - eller I kan gøre som på plakaten ved at tegne med blyant og udelukkende farvelægge de dele af planten, der spises. Når alle grupper har udformet deres tegning, kan klassens tegninger samles og hænges op på en horisontal linje i madkundskabslokalet, så arkene tilsammen danner én lang jordlinje, hvorpå man kan se alle de forskellige grøntsager. 3Opgave 2: Grøntsagers smag Eleverne ved nu, hvilke dele af planterne der kan spises. I denne opgave skal de klargøre grøntsagerne til smagsprøver. Hensigten med denne opgave er nemlig, at eleverne erfarer de forskellige grøntsagers smag og bliver i stand til at beskrive deres udseende, smag, duft og tekstur (se læringsmålene her). Eleverne skal nu skylle, rense og skære deres rå grøntsag til smagsprøver. De kan evt. dele smagsprøver ud til 2-3 andre grupper, så hver gruppe kommer til at smage på flere forskellige grøntsager. De skal nu smage på grøntsagen med alle deres sanser i rå form (anvend smage-arket hertil). 4Opsamling: Hvad har I lært om grøntsagers smag? Har I smagt på nogle grøntsager i dag, som I ikke havde smagt før? Nævn to grøntsager og forklar, hvilke dele af planten der spises. Tryk her for at komme videre til aktivitet 2 i forløbet, hvor eleverne kan erfare, hvordan grøntsagerne skifter smag, når de tilberedes ved brug af forskellige madlavningsmetoder. LæringsmålLæringsmålLæringsmål: Du kan beskrive grøntsagers udseende, smag, duft og tekstur. Du opnår kendskab til forskellige grøntsager, og du ved, hvad der spises af grønt over og under jorden Du kan beskrive, hvilke dele af planten, som kan spises Fælles Mål: Forløbet Grønt kan særligt understøtte arbejdet med følgende færdigheds- og vidensområder fra Fælles Mål efter 7./8. klassetrin (madkundskab som valgfag): Kompetenceområdet Mad og sundhed: Sund mad til målgrupper, Kommunikation og samfund Kompetenceområdet Fødevarebevidsthed: Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse, Bæredygtighed, Fødevareproduktion og madprojekt Kompetenceområdet Madlavning: Mål og struktur, Madtekniske egenskaber og håndværk, Eksperimenterende madlavning