MadkundskabMellemtrinUdskoling Kopiark og PDF Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Madspild (9) Aktiviteter i forløbet 1 Hvad ved vi om madspild? 2 Registrering af overskydende mad 3 Undersøg datomærkninger og smag jer frem til mindre madspild 4 På besøg i et supermarked 5 Rizza 6 Lær andre børn at tilberede rizza Forfattere: Pia Styrbæk, Klavs Styrbæk | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet lægges der op til, at I tager på besøg i det lokale supermarked for at undersøge forskellige datomærkninger og butikkens indsats mod madspild. I kan med fordel arrangere et møde med butikschefen, og måske få ham/hende til at fortælle og vise, hvad de gør i kampen mod madspild. Aktivitet1Planlæg et besøg i et lokalt supermarked for at undersøge, hvad de gør i kampen mod madspild. I kan med fordel arrangere et møde med butikschefen, og måske få ham/hende til at fortælle og vise, hvad de gør i kampen mod madspild. 2Gå på opdagelse i supermarkedet, hvis I har fået lov. Bed eleverne om at gå på opdagelse i mindre grupper og undersøge, hvad butikken gør i kampen mod madspild. Bed eleverne om at notere observationer/dokumentere med fotos. Bed dem også om at finde eksempler på de forskellige datomærkninger. 3Køb en række fødevarer, som enten har kort holdbarhed ud fra datomærkningen eller er markeret med en form for stop-madspild-klistermærke. 4Når I kommer tilbage til skolen, gennemgår I fødevarerne og taler om fødevarernes datomærkninger og anvendelsesmuligheder. Hvis I fx har kylling med hjem, som udløber i morgen, hvad kan man så bruge den til? Den kan eksempelvis anvendes i en ret i dag eller fryses ned, hvormed den kan holde sig og anvendes til aftensmad i næste uge. Få eleverne til at anvende deres viden om datomærkninger og deres sanser til at undersøge og vurdere de enkelte fødevarers kvalitet. De skal drøfte konkrete bud på fødevarernes anvendelsesmuligheder. 5De fødevarer, som I har købt, kan anvendes i undervisningsforløbets næste aktivitet Rizza, hvor eleverne skal lære, hvordan man kan tilberede et måltid med overskydende mad (mad der er i overskud - og derfor ofte kan ende med at blive til spild). På billedet herunder kan I se de fødevarer, som 7. klasse fra Tarup Skole købte i supermarkedet. Bordet byder bl.a. på forskellige fødevarer med stop-madspild-klistermærker. Disse fødevarer blev kvalitetsvurderest af eleverne og efterfølgende anvendt til velsmagende rizzaer! ForberedelseForberedelseDe danske supermarkeder afprøver forskellige indsatser for at bekæmpe madspild. Alligevel bliver der dagligt kasseret meget mad, hvoraf noget af det stadig kan spises. I denne aktivitet lægges der op til, at eleverne besøger et lokalt supermarked for at undersøge fødevaremærkninger og få indsigt i butikkens indsats mod madspild. I kan med fordel arrangere et møde med butikschefen, og måske få ham/hende til at fortælle og vise jer, hvad de konkret gør i kampen mod spild. Læs mere om datomærkninger og hvordan man kan bruge sanserne til at vurdere madens friskhed i aktiviteten Undersøg datomærkninger. Under uddybende kan I finde kilder fra Fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor man kan læse mere om emnet og se de gældende regler for datomærkninger. LæringsmålLæringsmålDette undervisningsforløb er udviklet og afprøvet i samarbejde med to 7. klasser, men det kan med fordel også gennemføres på øvrige klassetrin. Læringsmål for denne undervisningsaktivitet: Jeg får indsigt i et supermarkeds indsats i kampen mod madspild. Jeg får kendskab til betydningen af madspildsklistermærker. Jeg kan anvende mine sanser til at vurdere fødevarers friskhed. Jeg kan anvende viden om datomærkninger til at begrunde og tage kritisk stilling til egne fødevarevalg. Jeg kan reflektere over fødevarers anvendelsesmuligheder. Mål for undervisningsforløbet: Fra fælles mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål fra faget madkundskab i dette undervisningsforløb: Madkundskab 4.-7. klasse: Hygiejne Eleven kan vurdere mads holdbarhed Eleven har viden om mikroorganismer Kvalitetsforståelse og madforbrug Eleven kan vurdere fødevarers kvalitet Eleven har viden om kvalitetskriterier for fødevarer Madvaredeklarationer og fødevaremærkning Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevaremærkninger Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur Smag og tilsmagning Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma Eleven har viden om grundsmage, konsistens og aroma Madkundskab - valgfag - 7./8./9. klasse: Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse Eleven har viden om fødevarers fysisk-kemiske egenskaber, anvendelsesmuligheder og smag Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold Bæredygtighed Eleven kan vurdere fødevareproblematikker Eleven har viden om industriel fødevareproduktion Eksperimenterende madlavning Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag Fødevareproduktion og madprojekt Eleven kan kommunikere målrettet og kreativt om eget madprojekt Eleven har viden om madkundskabsfaglige kommunikationsformer Måltider og smag Eleven kan etablere smags- og værdifulde måltider UddybendeUddybendeLæs mere om datomærkninger, og hvordan man kan bruge sanserne til at vurdere madens friskhed, i aktiviteten Undersøg datomærkninger. På Fødevarestyrelsens hjemmeside kan man altid finde de gældende retningslinjer for datomærkninger. Vis eleverne, at de kan finde denne slags informationer frem, ved at søge på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Hvis eleverne ikke allerede har lært om fordærvende bakterier/mikroorganismer kan dette med fordel udfoldes yderligere, så eleverne også lærer, at maden ikke skal spises, og bør smides ud, hvis den er fordærvet, da det kan betyde, at der er sygdomsbakterier til stede. Anvendelige kilder: Fødevarestyrelsen: Fordærvende bakterier, gær- og skimmelsvampe. Fødevarestyrelsen: Sådan vurderer du, om maden kan spises efter ”Bedst før” Fødevarestyrelsen: Sådan kender du forskel på datomærkninger på mad Fødevarestyrelsen: Hvordan og hvor længe kan din mad opbevares? Fødevarestyrelsen: Så længe kan din mad holde sig Fødevarestyrelsen: Sådan behandler du mugne fødevarer