Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

  • Elever fra 6.a spiller Smagsriget. Foto: Cathrine Terkelsen
    Elever fra 6.a spiller Smagsriget. Foto: Cathrine Terkelsen

Du er her

Praksisfortælling: 6.a. spiller læringsspil og eksperimenterer med grøntsagers smag og tekstur i nyt undervisningsforløb

Søger...

Nyhed om undervisning : En mandag i november var 6.a fra Marstal Skole i madkundskabslokalet. De havde en hel fagdag, der bl.a. bød på læringspil om smag og eksperimenterende madlavning, da de skulle afprøve et nyt undervisningsforløb med fokus på smagen af sjove, anderledes og mere ukendte frugter og grøntsager.

Hvordan smager palmekål og enoki-svampe? Eleverne udforsker deres madmod

Da eleverne trådte ind i madkundskabslokalet mandag morgen blev de mødt af et bord fyldt med forskellige frugter og grøntsager. Der var bl.a. glaskål, fennikel, bolsjebeder, pak choi, savoykål og portobello-svampe på bordet, for eleverne skulle afprøve det nye undervisningsmateriale til madkundskab Smagsriget – madmod, spil og eksperimenter. I forløbets lærervejledning lægges der nemlig op til, at læreren har indkøbt råvarer i sæson med afsæt i, at det gerne skal være frugter og grøntsager, som eleverne ikke har arbejdet med i undervisningen før. 

”Jeg synes det var sjovt at smage på nye ting, ​fordi jeg ikke havde regnet med,
at jeg kunne lide det”

   - Elev i 6. klasse

Først skulle eleverne forsøge at gætte på, hvad råvarerne hedder. Dette var ikke helt let, og det viste sig også senere, at der ikke var mange af eleverne, der kendte eller havde smagt de pågældende grøntsager og frugter før. Derefter undersøgte eleverne en valgfri råvare fra bordet. Elevernes nysgerrighed fik lov til at drive deres valg. En gruppe valgte glaskål, en valgte palmekål, en kaki-frugter og den fjerde valgte enoki-svampe. Nu skulle eleverne sætte ord på de rå råvarers udseende, smag, aroma og tekstur.

 

En undersøgelse i køkkenet 

Eleverne skulle nu arbejde undersøgende i køkkenet, og foretage en undersøgelse af, hvad der sker med den pågældende råvares smag, aroma og tekstur, når den tilberedes på forskellige måder. Hvad sker der fx med glaskålens smag, når den steges, bages eller koges? Til at understøtte elevernes undersøgende arbejde blev Smag for Livets Metodekort inddraget som læremiddel i undervisningen. 
Foto: En gruppe elever undersøgte, hvad der sker med glaskålets smag, når det hhv. svitses, koges, bages, marineres og gratineres. Foto: Cathrine Terkelsen

Metodekortene repræsenterer 32 forskellige madlavningsmetoder. I forløbets lærervejledning lægges der op til, at læreren kan udvælge et udpluk af metoderne, som eleverne kan tage udgangspunkt i (f.eks. kogning, stivning, dampning). I dette tilfælde havde eleverne 7 metoder at vælge imellem.

”Jeg har fundet ud af, at man kan lave pommes frites af glaskål.”

- Elev i 6. klasse

Efterfølgende sammenlignede eleverne de forskellige tilberedninger, for at vurdere, hvordan de pågældende metoder har påvirket råvarens udseende, smag, aroma og tekstur.

 

SMAGSRIGET - Et læringsspil til madkundskab

Midtvejs i forløbet spillede eleverne brætspillet Smagsriget. Det var første gang, eleverne i 6.a havde prøvet et spil, hvor man blev udfordret i at smage på noget. I spillet udfordres elever også i deres viden om frugt og grønt, og de løser kreative opgaver, hvor de skal drøfte bud på, hvilke retter en give grøntsag vil kunne anvendes til.

Til forskel for mange kommercielle spil, kan spillet Smagsriget karakteriseres som et læringsspil, der henvender sig til faget madkundskab og lægger op til at indgå som en del af et større undervisningsforløb med mange didaktiske overvejelser bag. Eksempelvis er der oplistet læringsmål for spillet, og der indgår en vejledning til læreren, som giver forslag til, hvordan man kan stilladsere elevernes læreproces undervejs i spillet. Spillet blev et springbræt til elevernes videre arbejde med frugt og grønt i forløbet.

 

Eksperimenterende madlavning – eleverne udvikler retter med frugt og grønt

I sidste del af forløbet arbejdede eleverne med at udvikle retter med udgangspunkt i de forskellige frugter og grøntsager. Eleverne anvendte den viden, de havde tillært sig gennem forløbets forrige aktiviteter. Eleverne skulle bl.a. undersøge smagskombinationer. En gruppe havde i forløbets forrige aktivitet fundet ud af, at kaki-fugten kunne koges og blendes til en smagfuld mos, som blev ekstra god, hvis den blev kogt sammen med lidt æble og kanel, inden den moses. Gruppens eksperimentende og undersøgende arbejde mundede ud i desserten ”Agernet”, inspireret af frugten fra et egetræ.
Foto: En gruppe udviklede desserten Agernet. Derudover blev der bl.a. også udviklet en suppe, glaskålschips, palmechips og vintersalater.
 

”Det kan gå galt, men det kan også komme til at smage godt”

- Elev i 6. klasse

Er du lærer? Prøv selv forløbet 

Afprøvningen af undervisningsforløbet med 6.a har givet indblik i, hvordan læremidlerne bliver anvendt og modtaget af elever og lærer. Efter afprøvningen blev det pågældende undervisningsforløb justeret og videreudviklet. Det er nu udgivet og gratis tilgængeligt på Smag for Livets hjemmeside via linket her: Smagsriget – madmod, spil og eksperimenter. Forløbet kan også hentes gratis på app’en FAG MED SMAG, der kan downloades fra App Store eller Google Play. Selve brætspillet kan printes direkte fra forløbet, eller bestilles ved at skrive til kontakt [at] smagforlivet.dk(så længe lager haves).

 

Hvad har du lært i dag?

 
Efter undervisningen skulle eleverne hver især nævne én ting, som de havde lært. Her var elevernes svar:
  •  At man kan lave pommes frites af glaskål
  • Jeg tør at smage på nye ting
  • At smage maden til, før at man lader andre smage på det
  • At man skulle prøve at smage mere på nye ting, man aldrig har smagt på
  • At man kan koge glaskål til at smage rigtig godt
  • Peber er meget meget stærkt. Det skal man passe på med at bruge for meget af
  • Har lært at lave en god salat
  • At man kan lave mange forskellige retter med grøntsager
  • At lave mad uden opskrift
  • At jeg kan lide palmekål
  • At kål kan smage godt
  • Når man selv eksperimenterer, så kan man gøre det til sit helt eget
  • Har lært at lave chips med palmekål