MadkundskabNatur/teknologiMellemtrin Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Vilde planter (25) Aktiviteter i forløbet 1 Sankning: Hvad er det? 2 Fire danske sankelandskaber 3 Hvilke planter findes i de danske sankelandskaber? 4 Identificer naturens smagsskatte med lugtesansen 5 Identificer naturens smagsskatte med alle sanser 6 Kortspil: Kend de vilde spiselige planter 7 På sanketur: Ud og find naturens smagsskatte 8 Så skal der laves mad med de vilde planter 9 En kreativ ret med vilde planter 10 Et formidlingsprojekt om vild mad Forfattere: Julia Sick | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet Efter sanketuren kan eleverne tilberede forskellige retter, hvori de vilde planter indgår. Formålet med dette er at åbne elevernes øjne for, hvordan vilde planter kan tilføre smag til maden. Alt efter hvilke planter I har sanket, kan de tilberede én eller flere af opskrifterne i aktiviteten. Aktivitet1Udvælg opskrifter. Alt efter hvilke planter, I har sanket, kan I tilberede én eller flere af opskrifterne her. 2Inddel eleverne i grupper og uddel opskrifter. 3Skyl og rens planterne, og tilbered retterne. 4Organiser en fælles smagning, hvor grupperne præsenterer deres ret og den anvendte vilde plante – de kan eksempelvis fokusere på plantens smag, hvilke grundsmage planten tilfører til retten, tilberedningsprocessen samt hvilket sankelandskab, planten tilhører. 5Diskuter retternes smage og reflekter i fællesskab over hvilke andre retter, eleverne kunne forestille sig, at de vilde planter ville kunne give smag til. Oplist i fællesskab forslag til retter. ForberedelseForberedelse Alt efter hvilke planter, I har sanket, kan I tilberede en eller flere af følgende opskrifter: Skov-te: (Se opskrift her) Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke vilde spiselige planter, I kan eksperimentere med at lave te af. vandmynte, hybenrose (blade og hyben), citronaloysia, kamille (skivekamille eller vellugtende kamille), mælkebøtte, linde, lancet-vejbred, skovsyre, brombær (bær og blade), hindbær (bær og blade), brombær (bær), hyldeblomst, nye birke- og bøgeblade, granknoppe, brændenælde osv. Prøv fx med hindbærblade, hyldeblomst eller nye birke- og bøgeblade eller granknopper (eller et miks af flere). Suppe: (Se opskrift her) Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke vilde spiselige vilde planter, I kan eksperimentere med at lave suppe af. Prøv fx med blade fra ramsløg, mælkebøtte, brændenælde, lægekokleare, fuglegræs, løgkarse eller røllike (eller et miks af flere). Blomsterpandekager og hyldekærester: (Se opskrift her) Laves af blomsterhoveder. Prøv fx med hyld, mælkebøtte, hybenrose, slangehoved, cikorie, viol, kløver. Kandiserede hybenroseblade: (Se opskrift her) Af hybenroseblade. Tangchips: (Se opskrift her) Prøv med forskellige slags tang, fx sukkertang, blæretang, søl-tang (eller et miks af flere) Smør med ramsløg: (Se opskrift her) Af ramsløg. Skomærke-is: (Se opskrift her) Af skovmærke. Skumfiduser med kamille: (Se opskrift her) Af kamille (skivekamille eller vellugtende kamille) Mælkebøtte-fritter: (Se opskrift her) Af mælkebøter LæringsmålLæringsmål at du ud fra opskrifter tilbereder velsmagende retter med vilde planter at du oplever, hvordan man forholdsvist simpelt kan anvende naturens vilde planter i madlavning at du opnår kendskab til forskellige vilde planters anvendelsesmuligheder i madlavning at du kan sætte ord på planternes smag og betydning for smagsoplevelsen Fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds-og vidensmål i fagene natur/teknologi og madkundskab: Natur/Teknologi: Fra kompetenceområdet Undersøgelse efter 4. klassetrin: Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe. Fra kompetenceområdet Perspektivering efter 6. klassetrin: Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bærdygtigt perspektiv Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed Madkundskab: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed: Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse Fra kompetenceområdet Madlavning: eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma eleven har viden om grundsmage, konsistens og aroma eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser eleven har viden om sanselighed eleven kan lave mad efter en opskrift