MadkundskabIndskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Smagsoplevelser (47) Smag med alle sanser (18) Sæt ord på smagen (8) Aktiviteter i forløbet 1 Sanseposer - indpakket duft, tekstur og smag 2 Smag til med krydderurter 3 Opfind din egen drik 4 Grød med smag 5 Tilsmagning: Kartoffelsuppe Forfattere: Pia Styrbæk, Klavs Styrbæk | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne eksperimentere med smag og tilsmagning gennem tilberedning af en personlig sansepose, der smages til med forskellige råvarer, herunder grøntsager og krydderurter. Aktiviteten skal danne rammen om en vækkelse af elevernes gastronomiske nysgerrighed. Aktivitet1Introduktion: Fortæl eleverne, at de skal tilberede ”Indpakket duft, tekstur og smag”. Spørg dem, hvad de mon tror, det går ud på? 2Fælles: Introducér læringsmålene, og fortæl eleverne, at de skal bruge alle sanser i dag, når de skal smage på forskellige råvarer og tilberede deres egen personlige sansepose. Måske har nogle af eleverne prøvet at lave fiskepakker, hvor fisk og grøntsager pakkes ind i bagepair med en snor om, så det bliver en lille pose, der skal i ovnen? Sådan laver man også en sansepose, men her skal eleverne selv bestemme indholdet af posen og tilsmage den, så den får lige netop den smag, de selv ønsker. 3Fælles: Gennemgå opskriften og præsentér eleverne for råvarerne. Smag på råvarerne og tal om råvarernes aroma, smag og tekstur (Dette kan evt. også gøres undervejs i den eksperimenterende fase). Kender I disse råvarer? Har I anvendt dem før? Sæt ord på lugt, smag og tekstur. 4Den eksperimenterende fase: Inddel eleverne i grupper på tre. Nu skal grupperne tilberede og tilsmage sanseposer. Opfordr hele tiden eleverne til at smage på råvarerne og sætte ord på råvarernes aromaer, smage og teksturer, så de træffer reflekterede valg om posens indhold på baggrund af smag. 5Skriv navn på poserne med en tusch, så I kan finde jeres egen pose bagefter, og bag poserne i ovnen (se mere i opskriften). 6Afsluttende - fælles smagning: Gør spisningen til en fælles sanseoplevelse, hvor I sidder samlet et hyggeligt og roligt sted, retter opmærksomheden mod alle de sanseindtryk, maden giver, og begrebsliggør smagsoplevelsen mundtligt i klasserummet. I kan evt. tage udgangspunkt i denne plakat, når I taler om, hvordan sanseposen taler til alle sanser. Bed eksempelvis eleverne om at binde snoren på deres poser op og stikke næsen ned til posen - åbn alle for poserne samtidig og sæt ord på madens lugt. Opfordr eleverne til at tale om madens lugt, grundsmage og tekstur. Eleverne kan evt. prøve mere end én gang, eller de kan bytte poser med en anden og herigennem opleve nye smage og hvad andre synes, er velsmagende. Denne vinkel på smagningen kan give anledning til en snak om forskellige smagspræferencer. Bruger man denne vinkel i kulturel sammenhæng, kan det også give anledning til en samtale om, hvordan kultur, traditioner, værdier m.m. er med til at påvirke vores smagspræferencer, så eleverne udvikler forståelse for de andre elevers smag. Forslag til refleksionsspørgsmål: Sæt ord på lugten. Hvad minder den jer om? Sæt ord på teksturen af de forskellige ingredienser. Var der noget, som overraskede ved smagen? Stemmer smagsoplevelsen overens med de forventninger, I havde til smagen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke øvrige krydderurter/råvarer kunne I tænke jer at prøve at lave sanseposer med? Begrund hvorfor. ForberedelseForberedelseIndkøb forskellige råvarer til sanseposerne (se forslag til ingredienser i opskriften). Tip: Linserne kan evt. koge imens opgaven introduceres til eleverne. Sanseposerne kan med fordel også tilberedes med andre råvarer end de anviste. LæringsmålLæringsmål At du kan undersøge forskellige råvarers smag, aroma og mundfølelse At du kan skelne mellem madens grundsmage, aroma og tekstur At du kan eksperimentere med forskellige råvarer og tilberede en personlig sansepose At du mundtligt kan sætte ord på smagsoplevelsen med sanseposen Fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål fra kompetenceområdet Madlavning: Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser Eleven har viden om sanselighed Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma Eleven kan tilsmage og krydre maden Eleven har viden om tilsmagning og krydring Fødevarebevidsthed: Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse