Gå til hovedindhold

Du er her

Smag for fisk

Madkundskab
Natur/teknologi
Biologi
Mellemtrin
Udskoling
Forfattere:  Rikke Højer Nielsen, Ditte Jacqueline Rasmussen

PÅ VEJ. Dette undervisningsforløb er baseret på Rikke Højers Ph.d. afhandling "Smag for Fisk", som er et Smag for Livet undervisningsmateriale om fisk. Enkeltdele og kapitlerne fra afhandlingen ligger til grund for forløbets forskellige aktiviteter. Aktiviteterne er opbygget som små individuelle aktiviteter af forskellige længde fra 15 minutter til to undervisningsgange. I kan derfor sammensætte aktiviteterne på kryds og tværs, som det passer jer. 

Aktiviteter i forløbet

Hvordan håndterer man en fisk, og hvordan bedømmer man en fisks friskhed? I denne aktivitet får I tips og tricks til korrekt håndtering af fisk og konkrete vurderingsprincipper til at vurdere en fisks friskhed.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Se
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Se
  • Undersøg
  • Fødevarebevidsthed
I denne aktivitet skal eleverne lave ét gyotaku print, som er et print med blæk af en hel fisk. Elevernes print kan laves til en udstilling i madkundskabslokalet eller klassen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Madens æstetik
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Sans
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Sans
  • Madens æstetik
  • Undersøgelse

3. Isingen

Hvordan fileterer man en ising, og hvad er det for en fisk? I denne aktivitet får eleverne mulighed for at prøve kræfter med filetering af en hel ising og en efterfølgende tilberedning. De får desuden kendskab til fiskens anatomi og viden om fiskens størrelse, levesteder, sæson og fangstmetode. 
Fag
Madkundskab, Biologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Udskær
  • Tilbered
  • Smag
  • Madkundskab
  • Biologi
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Udskær
  • Tilbered
  • Smag
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse

4. Sild

Bliv klogere på sildens anatomi, størrelse og fangstmetode, når eleverne går på opdagelse i silden. I aktiviteten prøver eleverne desuden kræfter med at udbene en sild og efterfølgende lave den til stegte sild i lage.
Fag
Madkundskab, Biologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Lav
  • Udskær
  • Madkundskab
  • Biologi
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Lav
  • Udskær
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse

5. Kulmule

Hvilken type fisk er en kulmule, og hvordan kan man tilberede den? I denne aktivitet får eleverne mulighed for at filetere en kulmule og efterfølgende anvende den i små lækre fiskepakker. De får desuden kendskab til fiskens anatomi og viden om fiskens størrelse, levesteder, sæson og fangstmetode.
Fag
Madkundskab, Biologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Udskær
  • Udforsk
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Biologi
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smag
  • Udskær
  • Udforsk
  • Tilbered
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
I denne aktivitet får eleverne viden om, hvordan man kan mindske madspild, når man arbejder med hele fisk. Fiskeskroget kan bl.a. bruges til at lave fiskefond. Eleverne får desuden redskaber til at vurdere fisk og andre fødevares friskhed og får viden om konserveringsmuligheder med forskellige fødevarer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Læs
  • Tilbered
  • Snak
  • Duft
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Læs
  • Tilbered
  • Snak
  • Duft
  • Fødevarebevidsthed
Formålet med denne aktivitet er, at eleverne arbejder med madspild i forhold til, hvordan rester af fisk kan bruges. Aktiviteten konkretiseres ved, at eleverne skal tilberede en fiskefond og fiskesvær af skindet fra en fileteret fisk.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Tilbered
  • Snak
  • Udforsk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smag
  • Tilbered
  • Snak
  • Udforsk
  • Fødevarebevidsthed
Denne aktivitet er tiltænkt valghold i madkundskab. I aktiviteten skal eleverne arbejde med fisken ørred. De skal udtænke og tilberede deres egen opskrift med udgangspunkt i et udvalg af råvarer som læreren har købt ind. Her er der mulighed for at være kreativ med tekstur, grundsmag og tilsmagning.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Madlavning
  • Madens æstetik