Tværfaglig Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Undervisningsredskab (2) Aktiviteter i forløbet 1 Teksturkort 2 Smagsdimensionskort 3 Aromaprofil 4 Skilte til skolens urtehave 5 Smag på Fejlen og Lær... Forfattere: Morten Christensen, Simon Neistskov Sørensen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Her finder I undervisningsredskabet ”Smag på Fejlen og Lær”. Undervisningsredskabet tager udgangspunkt i de fejl, elever støder på under tilberedninger i køkkenet i undervisning og praksis: Aktivitet1Her finder I undervisningsredskabet ”Smag på Fejlen og Lær”. Undervisningsredskabet tager udgangspunkt i de fejl, elever støder på under tilberedninger i køkkenet i undervisning og praksis. Redskabet består af tre kolonner med hver deres fokus: 1: Smag og Observér. Her observerer og smager eleverne på de tilberedninger, de er i gang med. Når eleverne har observeret en fejl, stopper de op. 2: Stop og Reflektér: Her bliver eleverne præsenteret for en gastrofysisk forklaring på, hvad årsagen til fejlen kan være, samt præsentation af fagbegreber, der indgår i fejlen. 3: Beslut og Reagér: Eleverne bliver præsenteret for løsningsforslag, der knytter sig til den præsenterede viden, så de er i stand til at ændre processen og en ny tilberedning ender med et mere vellykket resultat. Elevernes arbejde i køkkenet medfører ofte fejl. De observerede fejl giver her et godt udgangspunkt for læring hos eleverne, som en refleksion over det perfekte resultat ikke nødvendigvis giver. I finder tre redskaber: I disse ark hjælpes eleverne i højere grad ved en gennemgang af typiske fejl: de typiske fejl der kan forekomme, når man fremstiller mayonnaise - find det her de typiske fejl der kan forekomme, når man fremstiller is - Find det her Smag og Lær af dine fejl - Find det her Det sidste ark, Smag og Lær af dine fejl, skal hjælpe eleverne med selv at kunne beskrive, reflektere og komme med løsningsforslag til de fejl, de observerer. Arket indeholder ikke konkrete forslag, men understøtter elevernes proces med selv at stoppe op, reflektere og reagere på de fejl de oplever, ved at sætte deres egen erfaring og viden om produkterne, de arbejder med, i spil.