MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Smagsoplevelser (47) Madkultur (14) Geografiske specialiteter (23) Aktiviteter i forløbet 1 Kapitel 1: Ris 2 Kapitel 2: Biltong - Sydafrikas tørre guld 3 Kapitel 3: Autenticitet 4 Kapitel 4: Kolonisering 5 Kapitel 5: Nødhjælp fra Afrika Forfattere: Jeppe Vestergaard Jensen, Lotte Knakkergaard Nielsen | Redaktør: Cathrine Terkelsen, Elle Lüchau Info: Tak til Susanne Højlund for faglig sparring i udviklingen af materialet. Vertikale faneblade Aktivitet Siden 1400-tallet har Europa haft indflydelse i Afrika. Europæerne kom med nye ting, som i samspil med de eksisterende kulturer skabte nye kulturer og madretter. Men nu vender skibet, og afrikanerne er også klar til at vise resten af verden, hvad de kan tilbyde af spændende smage. Tag med videre på en smagsrejse i Afrika med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen. I kapitel 4 vil I lære mere om kolonitiden og dens betydning for mad og madkultur. Aktivitet1Inden læsningen af kapitel 4: Inddel eleverne i grupper, og uddel arbejdsarket. Herpå finder I en række arbejdsspørgsmål, der kan drøftes i grupperne for at aktiviere elevernes forforståelse forud for læsningen af kapitel 4. 2Under læsningen af kapitel 4: Uddel Kapitel 4: Kolonisering til eleverne. Eleverne kan enten læse kapitlet individuelt, i grupperne eller I kan læse det i fællesskab. Til kapitlet knytter der sig en billedserie, som kan understøtte læsningen af kapitel 4 enten før, under eller efter. Billedserien kan supplere læsningen, eller den kan stå alene. 3Efter læsningen af kapitel 4: Efter læsningen kan eleverne arbejde med opgave 4 og 5 beskrevet på det uddelte arbejdsark. Gennem opgaverne skal eleverne bl.a. arbejde mere med, hvordan kolonitiden har haft betydning for mad og madkultur. De skal bl.a. også undersøge, hvordan andre lande og kulturer har indflydelse på den mad, de selv spiser. 4 De øvrige omtalte opskrifter på afrikanske retter (bl.a. Attaya, Bissap, Mafé, Peri-peri chilisauce og Chicken Yassa) kan I finde lige her. 5Tag med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen videre på smagsrejsen i Afrika i Kapitel 5. LæringsmålLæringsmålGennem denne serie af i alt fem kapitler med tilhørende opgaver, vil eleverne komme til at beskæftige sig med afrikansk mad og madkulturer. De vil bl.a. kunne blive klogere på råvarer, smage og teknikker, som anvendes i forskellige afrikanske retter. I forløbet vil eleverne både skulle læse, skrive, diskuttere, undersøge, tilberede forskellige retter ud fra opskrifter, eksemperimentere og selv udvikle retter. Herunder ses en række af de begreber og faglige temaer, som eleverne skal beskæftige sig med i forløbet: Ris og risens anvendelsesmuligheder i madlavning Tørring som konserveringsmetode Smag, tekstur og aroma Værdier og traditioner forbundet med mad og måltider Autencitet og autentiske smags- og måltidsoplevelser Eksperimenter med smag, madlavningsteknikker og måltidsoplevelser Forventninger til smag og smagsoplevelser Afrikanske mad- og måltidskulturer Afrikanske madtraditioner og værdier Traditionelle afrikanske retter (bl.a. biltong, jollof-ris, waakye m.fl.) Kolonisering og koloniers indflydelse på madkultur Eksperimenterende madlavning Skabelsen af nye smagoplevelser og kreative retter. Forløbet kan understøtte arbejdet med faglige mål i faget Madkundskab, og der sigtes mod i hvert fald følgende færdigeheds - og vidensområder fra Fælles mål for madkundskab: Madkundskab (4.-7. kl.) Måltidskultur: Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer Eleven har viden om mad- og måltidskulturer Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer Madens æstetik: Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser Eleven har viden om sanselighed Eleven kan vurdere mads æstetiske indtryk og udtryk Madkundskab (7.-9. kl.) Måltider og smag: Eleven kan fortolke måltider i deres kontekster Eleven har viden om måltidskulturer og deres symbolske dimensioner Eleven kan etablere smags- og værdifulde måltider Eleven har viden om sammenhæng mellem smag, madglæde og livskvalitet Madtekniske egenskaber og håndværk: Eleven kan eksmperimentere med ingredienser og metoder Eksperimenterende madlavning: Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag.