Mange danskere har et fast ritual: Hver fredag kl. 19 samles de fleste børnefamilier foran en skærm og ser Disney Sjov. Det gjorde forældrene, da de var børn, det gjorde de store børn, da de var små – og det gør de små selvfølgelig også.
Ikke mindst fordi det er den time i danskernes uge, hvor børn og voksne spiser blandet slik, chokolade, kage, is og andet, der ellers er forbudt i mange familier, institutioner og skoler i resten af ugen.
Når vi interviewer skolebørn om mad og medier er deres første association oftest netop Disney Sjov. Allerede fra fjerde klasse fortæller de med nostalgisk længsel om dengang, de var små og glædede sig hele ugen til fredag efter spisetid. De fortæller om, at dengang kunne de bedst lide blandet slik, men nu er de mere til lakrids eller chokolade. De fortæller om, hvordan det gjaldt om, at det hele blev delt retfærdigt og med overbærende smil om de søskende-skænderier, der kunne opstå om, hvem der havde fået det bedste eller mest.
Derimod er der ingen, der fortæller om Disney Sjov og de tegnefilm, der kører over skærmen.
I en tid, hvor meget kan streames og findes på You Tube er det i og for sig mærkværdigt, at man stadig ser Disney Sjov om fredagen kl. 19. Måske gør man det mest, fordi det er anledningen til eller ligefrem en undskyldning for et slikritual – for at samles om at bryde det forbud, der hersker i hverdagen?
Måske sker det samme i andre ritualer som jul, fødselsdage eller andre begivenheder, der engang havde et reelt indhold, men som nu især bæres at de madtraditioner, der blev skabt i anledning af dem? Smagen af jul og smagen af fredag.
Det er ikke til at vide. Men alle ved, at Disney Sjov hænger sammen med smagen af slik og kage, og at mad og medier handler om andet end mad i medierne.
Omtalt i artiklen
Fokusområde: Læring
Karen Klitgaard Povlsen er lektor i medie- og kulturanalyse ved Institut for Æstetik og Kommunikation - Medievidenskab, Aarhus Universitet.
Hun forsker og er ekspert i børn og unges brug af medier i relation til mad.