MadkundskabIndskolingMellemtrinUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema De fem grundsmage (33) Aktiviteter i forløbet 1 Tegn og mal smagen 2 Tjek på grundsmagene 3 Smage-5-kanten: Find grundsmagene i det, du smager på 4 Grundsmags-vendespil 5 Jelly Bean-testen 6 Duftmemory-spil 7 Smags-associationshjulet 8 Krydderurtekiks - Kan du genkende smagen af krydderurter? 9 STÆRK - vi smager på wasabi 10 Gæt en rod 11 Blindsmagning - beskriv hvad du smager 12 Oplevelses-kit Forfattere: Cathrine Terkelsen, Eva Rymann Vertikale faneblade Aktivitet Smage-5-kanten er et værktøj til at analysere og registrere de fem grundsmage i det, man smager på. Aktivitet1Lad eleverne mikse en juice ud fra deres egen, personlige smag. Eleverne får et glas æblejuice og en række smagsgivere, som de kan smage deres egen juice til med, indtil de rammer præcis den smag, de foretrækker. Eleverne kan smage drikken til med honning, mynte, havtorn, pulveriseret tang, lakridspulver, tomatjuice og grapefrugtsaft. De kan også tilsætte farver og tale om, hvad synsindtrykket betyder for smagen. Derefter tegner eleverne smagen af deres egen juice ind i smage-5-kanten og navngiver juicen. Elevernes opgaveark til øvelsen er vedhæftet som pdf. ForberedelseForberedelseMed smage-5-kanten kan eleverne lære de fem grundsmage at kende ved at udfylde en femkant og dermed illustrere, hvordan noget smager. Hver side af femkanten repræsenterer hhv. surt, sødt, salt, bittert og umami - de fem grundsmage, som smagsløgene på tungen opfanger. Intensiteten af hver grundsmag kan angives fra 0 = ingen smag til 3 = kraftig smag. Når man udfylder smage-5-kanten, smager man på noget og udfylder så den/de dele af figuren, som svarer til den/de grundsmage, man oplever, samt i hvilken grad, smagen er til stede. Hvis man fx har et stykke mørk chokolade i munden, vil man smage en markant bitterhed samt lidt sødme og måske lidt salt. Man udfylder derfor hele bitter-delen af femkanten og mindre af sødt og salt-delen. Se eksempler og enkle øvelser på elevarket. Reportagen "Hamzas kalahajuice og lyden af et æble" fra Forskningens Døgn 2015 kan give et indblik i juice-eksperimentet . LæringsmålLæringsmålI denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om smagssansen og de 5 grundsmage, som smagsløgene kan registrere. Og fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål Madens æstetik: Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser Eleven har viden om sanselighed Smag og tilsmagning: Eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma Eleven har viden om grundsmage, konsistens og aroma