TværfagligMadkundskab Kopiark og PDF Hent alt som PDF Indhold med samme tema Smagsoplevelser (47) Aktiviteter i forløbet 1 Praksisfortælling: Smag i kunsten: Elever gør skagensmalernes værker levende 2 Praksisfortælling: Citronmåne, popcorn og duften af nelliker - smag som afsæt for skriveprocesser 3 Praksisfortælling: Dansktime ved et smukt dækket bord: Til booktasting på skolebiblioteket 4 Praksisfortælling: Sprødt, sødt og boblende: Smagen af nytår ifølge 5.D 5 Praksisfortælling: Juleudfordringen: kan læreren få æbleskiven rund, pølsen stoppet og klejnen kogt tilpas? 6 Praksisfortælling: Smagserindringer fra 5.D: Den himmelske smag af jul 7 Inspiration: Elever arbejder med kulturel og kontekstbestemt smag 8 Artikel: Smag som afsæt for skriveprocesser Forfattere: Mikkel Lassen | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet Her ses et eksempel på, hvordan en klasse har arbejdet med smag og kultur, sammen med lærer Mikkel Lassen. Eleverne beskæftigede sig i undervisningen med, hvordan mad og smag indgår i forskellige kulturelle sammenhænge og situationer. Aktivitet1Inspiration til, hvordan man kan arbejde med smag og kultur i madkundskabsundervisningen Herunder giver lærer Mikkel Lassen inspiration til, hvordan der kan arbejdes med smag og kultur gennem 5 forskellige aktiviteter. Gennem alle aktiviteterne sidder eleverne i grupper af 4-5 elever Aktivitet 1: At lære at smag er kontekstbestemt, og at hvad vi spiser i bestemte kontekster kan være kulturelt defineret. Eleverne sidder sammen i deres gruppe. Hver gruppe ser på forskellige stemnings-billeder, som læreren har printet ud forud for undervisningen (se mere under Forberedelse). Bed eleverne om at drøfte, hvilken mad som vil være passende at servere/spise på billedet. Begrund hvorfor I vælger netop dette mad. Hver gruppe skriver stikord i deres notesbog. Fælles gennemgang på smartboard, hvor billederne vises og hvor hver gruppe præsenterer. 2Aktivitet 2: At sociale kategorier (alder, køn, religion, erhverv, region mm.) kan virke bestemmende for vores smag, og også for hvad vi tror andre kan lide Hver gruppe får besøg af nogle forskellige personer (fx en præst, en muslim, bedstefar og Dronningen). Hvad vil du servere? Grupperne sidder sammen (læreren udleverer et billede til hver gruppe). Hvad vil I servere for jeres gæst? Hvorfor? Hver gruppe skriver, hvorfor de har valgt netop disse retter til de forskellige personer i deres notesbog. Læreren viser de forskellige gæster på smartboard og hver gruppe redegør for, hvilken mad de har valgt at servere og deres begrundelser hertil. Snak om det overhovedet giver mening at gætte sig til, hvad andre kan lide at spise. 3Aktivitet 3: At lære hvordan reklamer er med til at forbinde mad og smag til oftest positive historier, og hvordan smag er forbundet til livsstil Denne aktivitet foregår fælles. Grupperne bliver dog siddende. Læreren viser reklamefilmen: https://www.youtube.com/watch?v=u4hlzRNu3uE (sørg for at alle kan se). Hvordan opfatter I den unge mand, før og efter han har spist mentos? Hver gruppe diskuterer, og læreren hører de forskellige grupper mundtlig, så grupperne hører hinandens bud. 4Aktivitet 4: At lære at smag er et erindringsarkiv – vi husker oplevelser forbundet med smag. Eleverne sidder i deres grupper. Læreren deler et glas koldskål ud. Snak i grupperne om hvilke minder og oplevelser, I får, når I smager koldskål. Klassen hører fælles hinandens historier. 5Aktivitet 5: At lære hvordan det mad vi spiser er (kan være) kulturelt bestemmende, og samtidig sætter grænser for hvad vi synes er acceptabelt at spise. Grupperne sidder samlet og læreren viser billeder af forskellige dyr. Grupperne snakker om, hvorfor de synes, det er ok/ikke ok at spise oksekød (billede af ko). Læreren hører de forskellige grupper. Læreren viser næste billede (hest) og samme opgave bliver stillet. Læreren hører de forskellige grupper. Læreren viser næste billede (reje) og samme opgave bliver stillet. Læreren hører de forskellige grupper. Læreren viser næste billede (hund) og samme opgave bliver stillet. Læreren hører de forskellige grupper. Snak om hvilken funktion de forskellige dyr har i vores samfund og hvilke funktioner de forskellige dyr har i andre lande, hvor det er acceptabelt at spise hest (Italien) eller hunde (Kina). Læreren kan som det sidste læse eller redegøre for centrale synspunkter og pointer i følgende artikel og diskutere med eleverne - http://www.b.dk/globalt/i-kina-spiser-de-faerre-hunde. Ovenstående er tænkt som inspirationsmateriale - man kan frit vælge billeder af andre personer og dyr end dem, som er foreslået her. ForberedelseForberedelseMaterialer: Alle elever skal have en notesbog, hvor de noterer undervejs i aktiviteterne. Klargør følgende forud for undervisningen: Til aktivitet 1: Print billeder af stemninger/situationer Til aktivitet 2: Print billeder af forskellige personer. Som inspiration kan det fx være: En præst, et kendt fodboldspiller, en kongelig, et barn, en teenager. Til aktivitet 3: Snapseglas og koldskål. Et snapseglas og en liter koldskål pr. klasse. Til aktivitet 4: Print billeder af dyr + print artikel ud (en til hver gruppe + en til læreren): http://www.b.dk/globalt/i-kina-spiser-de-faerre-hunde LæringsmålLæringsmålEleverne skal igennem 5 forskellige aktiviteter, hvortil der knytter sig 5 forskellige læringsmål: At lære at smag er kontekstbestemt, og at hvad vi spiser i bestemte kontekster kan være kulturelt defineret. At sociale kategorier (alder, køn, religion, erhverv, region mm.) kan virke bestemmende for vores smag, og også for hvad vi tror andre kan lide. At lære hvordan reklamer er med til at forbinde mad og smag til oftest positive historier, og hvordan smag er forbundet til livsstil. At lære at smag er et erindringsarkiv – vi husker oplevelser forbundet med smag. At lære hvordan det mad vi spiser er (kan være) kulturelt bestemmende, og samtidig sætter grænser for hvad vi synes er acceptabelt at spise.