MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Tilsætningsstoffer (7) Aktiviteter i forløbet 1 Hvad ved vi om tilsætningsstoffer? Og hvad ved vores familie? 2 Myter om tilsætningsstoffer 3 På jagt i varedeklarationerne 4 Find e-nummeret! Forfattere: Charlotte Vinther Schmidt | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet kan eleverne lære, hvad en myte er. De bliver præsenteret for forskellige myter om mad og tilsætningsstoffer, som de skal hjælpe med at bekræfte eller afkræfte. Aktivitet1Pardiskussion: Drøft følgende spørgsmål i par eller grupper: Hvad er myter, og hvor opstår de? Kender I myter - om f.eks. mad, madlavning, tilsætningsstoffer eller andre myter? Hvis ja, hvilke? Hvor kender I disse myter fra? Hvis I ikke kender nogle myter, så prøv at søg efter en myte på internettet. 2Gruppearbejde: Eleverne opdeles i 6 grupper og løser opgave 1-3, som beskrevet herunder og på elevarket: Opgave 1: Hver gruppe tildeles én myte fra elevarket, som læses højt i gruppen. Herefter drøfter eleverne deres myte i gruppen – er myten mon sand eller falsk? Eleverne skal bruge den viden, de indtil nu har tilegnet sig. De må også gerne søge information på nettet eller i bøger. Opgave 2: Læreren uddeler det svarark til hver gruppe, som passer til deres myte. Gruppen drøfter hvorvidt forklaringen i svararket stemmer overens med det, de selv fandt frem til. Opgave 3: Nu danner læreren nye grupper ved at splitte alle grupper, så de nye grupper kommer til at bestå af én elev fra hver af de 6 oprindelige grupper. Hver ny gruppe består således af elever med kendskab til alle 6 myter. Hver elev præsenterer deres myte for de andre. Sådan går det på skift, så alle elever får kendskab til alle 6 myter. Eleverne kan følge med i diskussionsspørgsmålene på det uddelte elevark. 3I plenum: Myterne og elevernes erkendelser drøftes i plenum: Var myterne overvejende sande eller falske? Hvad har arbejdet lært os om myter? Hvad har det lært os om tilsætningsstoffer? Kendte vi disse myter i forvejen? Fx fra vores familier eller andet? Kan vi lære dem noget nyt om myter og tilsætningsstoffer? Har I lært nogle nye begreber at kende, som skal tilføjes til begrebslisten? (præsenteret i forløbets første aktivitet) 4Gå videre til aktivitet 3: På jagt i varedeklarationerne. ForberedelseForberedelsePrint elevarket til alle eleverne Print svararket, og klip svarene ud, så hver gruppe senere kan få tildelt disse. Skaf evt. bogen 100 myter om mad (2018) af S. Østergaard & M. Lynggaard, FADL’s forlag. LæringsmålLæringsmålI dette undervisningsforløb sigtes mod følgende læringsmål: At du opnår kendskab til tilsætningsstoffer At du kan redegøre for almindelige grupper af tilsætningsstoffer At du opnår viden om tilsætningsstoffer, deres oprindelse samt anvendelse At du opnår viden om, hvor man kan finde information om tilsætningsstoffer og være kildekritisk overfor den afsender og information, der er tilgængelig på internettet. Du kan forklare, hvordan man undersøger en fødevare for indhold af tilsætningsstoffer samt tyder det øvrige indhold af informationer på fødevarens indpakning At du mundtlig og skriftligt kan formidle din viden om forskellige grupper af tilsætningsstoffer, deres anvendelse i fødevareindustrien og anvende denne viden til at træffe reflekterede, kritiske og begrundede madvalg. Fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål (2019): Madkundskab 4.-7. klassetrin: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (obligatorisk): Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (vejledende) Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur (vejledende) Eleven kan vurdere næringsindhold og tilsætningsstoffer, herunder med digitale værktøjer (vejledende) Eleven har viden om næringsdeklarationer og tilsætningsstoffer (vejledende) Madkundskab – valgfag 7.-9. klasse: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse (obligatorisk): Eleven kan vurdere kvalitet af industrielt fremstillede fødevarer Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold Fra kompetenceområdet Mad og sundhed – kommunikation og samfund (obligatorisk): Eleven kan analysere interessebåret mad- og sundhedskommunikation Eleven har viden om digitale virkemidler i kommunikation om mad og sundhed