Madkundskab Kopiark og PDF Hent alt som PDF Indhold med samme tema Smag med alle sanser (18) Chokolade (5) Aktiviteter i forløbet 1 Bog: Madmodige børn 2 Bog: Smag i alle fag - et undervisningsmaterialer til en temauge for en hel skole 3 Bøger om smag 4 Artikel: Børnemagt i køkkenet giver madglade familier 5 Artikel: Smagen af læring: Smag som en didaktisk tilgang i madkundskab 6 Artikel: Smagens 7 dimensioner 7 Artikel: Det betyder noget for børn, hvordan maden er anrettet på tallerkenen 8 Artikel: Børns smag for det velkendte overtrumfes ikke nødvendigvis af en flot indpakning 9 Artikel: Om Fag med Smag-materialernes didaktik og læringssyn 10 Artikel: Smagsdidaktisk reflektionsteori i faget madkundskab 11 Artikel: Inspiration til smag - om at aktivere elevernes forforståelse 12 Artikel: Elevens virksomhed - med smagen i centrum i madkundskab 13 Artikel: Etik, moral, moralisering: Bæredygtighed i madkundskabsdidaktik 14 Artikel: Educated tastes: En fænomenologisk tilgang til smag 15 Artikel: Kroppens tavse viden om smag - om betydningen af at smage langsomt 16 Praksisfortælling: Scener fra 6. klasse på Madlejr: Dialog, stilladsering og motivation 17 Praksisfortælling: Chokolade i undervisningen: Den der smager noget, lærer noget 18 Video: Smag i madkundskab 19 Forskningsrapport: Rammer for mad og måltider i skolen Forfattere: Eva Rymann Vertikale faneblade Aktivitet I madkundskab bliver eleverne kompetente gennem både viden, sanseindtryk og håndværk, og det kan være nemmere at huske det lærte, hvis man smager undervejs. Det afprøvede et hold kommende lærere. Artikel1 En kakaobønne og forskellige slags chokolader er lagt frem på bordet Hvordan skal en god fyldt chokolade smage? Hvordan bearbejder man chokoladen for at få et godt resultat med en blank overflade, et godt knæk og den rigtige balance mellem fyldets smage og aromaer? Og ikke mindst: Hvordan lærer man det fra sig? Der var masser af madhåndværk, gastrofysiske tests og didaktiske overvejelser i faglokalet, da et hold lærerstuderende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole havde chokolade på skemaet. Chokoladen støbes i en form Det er velkendt og dokumenteret, at man lærer og husker det lærte bedre, når den nye viden eller kompetence er koblet sammen med sanseindtryk. De studerende fik både viden og sanselig erfaring med håndværket og smagen, guidet igennem af lektor Majbritt Pless og gastrofysiker Morten Christensen. De studerende blev opfordret til at smage på chokoladen undervejs - især, hvis en proces mislykkedes. Morten Christensens pointe var, at erkendelsen af smagen eller mundfølelsen hjælper med til at huske og analysere, hvad der er gået galt - og dermed også give et fingerpeg om, hvordan det kan rettes op. Temperering af chokolade Hvis man vil opnå en flot blank chokolade, der knækker, når man sætter tænderne i den, er det vigtigt at få chokoladen til at krystallisere på den rigtige måde ved at kontrollere temperaturændringerne både, når chokoladen smelter, og når den størkner - en såkaldt temperering. Under temperering skal chokoladen igennem fire processer med opvarmning og nedkøling. Den er nærmere beskrevet i gastrofysiker Mie Thorborg Pedersens artikel Smagen af chokolade. De lærerstuderende øver sig i at overtrække med chokolade I workshop-delen af undervisningen arbejdede de studerende med flere forskellige processer: Temperere: Aftag prøver af chokoladen ved forskellige temperaturer med fem graders interval og undersøg, hvordan chokoladen reagerer, når den er kølet af. Her arbejdede de studerende med fair testing, hvilket vil sige, at man kun varierer én parameter (her chokoladens temperatur) ad gangen under sit eksperiment. Støbe: Én ramme fyldt chokolade Overtrække: En portion overtræk af marcipan Mikroskopi: Se på chokoladen under mikroskop og få indblik i, at chokoladen består af partikler og ikke er flydende Chokoladen undersøges i et mikroskop