Fysik/kemiMadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Aktiviteter i forløbet 1 Hvad er syre? Og hvordan bruges vi smagen af surt? 2 Sur og sød i fin balance 3 Syre og proteinudfoldning 4 Syre- og proteinkoagulering Forfattere: Morten Christensen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Grundsmagene har en direkte indvirkning på hinanden. Det er ikke ligegyldigt for oplevelsen af det syrlige, om der er sødt tilstede eller ej. Formålet med aktiviteten er, at få eleverne til at se sammenhængen mellem grundsmagene sød og sur samt diskutere, hvilken betydning smagene har i fx sodavand eller madlavning. I aktiviteten skal eleverne smage vand til med citronsaft og måle pH for at efterligne den smagsbalance, man typisk finder i en læskedrik/sodavand. Aktivitet1 Introducer aktiviteten og inddel eleverne i passende grupper. ”I denne aktivitet skal vi arbejde med grundsmagene sur og sød, vi skal prøve os frem med koncentrationer af sukker ved forskellig pH, for at efterligne balancen i en sodavand” Grupper af 3-4 personer er passende i denne aktivitet. 2Udlever kopiark og lad eleverne arbejde sig igennem aktiviteten. I denne aktivitet er det vigtigt, at eleverne overvejer, hvilken betydning grundsmagene sur og sød har på hinanden, og hvad de evt. gør ved vores indtag af f.eks. sukker. Note: Erfaringsmæssigt er det ikke altid, at eleverne ønsker et syrligt element i drikken. For alligevel at illustrere, at de to smage ”klæder” hinanden, kan man starte med en høj koncentration af sukker i opløsningen, det kan bedre illustrere, hvad få dråber syre kan gøre ved drikken. Formålet bliver dermed ikke at lave den ”bedste” drik, men mere at illustrere effekten. 3Skriv de forskellige koncentrationer og pH på tavlen med udgangspunkt i elevernes bud på en balance. ”Her kan I se, at man typisk ønsker en vis balance mellem sødt og surt. Hvilken betydning har det for pH-niveauet eller syrekoncentrationen i f.eks. cola ” -> ”Ja, det er rigtigt, pH bliver meget lav (syreholdig), når firmaer skal balancere med de store mængder sukker, de putter i sodavand.” -> ”Hvilken indvirkning tror I det har på tænderne?”. Inspiration til diskussionsspørgsmål Tror I smagen ændrer sig gennem livet? Kan ældre bedre kan lide en mere syrlig balance? 4Afslut aktiviteten med en fælles opsamling, hvor I diskutere nedenstående spørgsmål. ”I denne aktivitet har I set, hvordan grundsmagene sur og sød har en indvirkning på hinanden.” -> ”Hvordan kan vi fremadrettet bruge vores nyerhvervede viden, når vi laver mad?.” -> ”Kan man bruge sukker og syre til at balancere hinanden med. Repetér til slut, hvilken viden eleverne har opnået omkring pH-skalaen, samt, hvornår noget er surt. ForberedelseForberedelseFølgende ingredienser og redskaber skal til være tilrådighed for eleverne: Fælles: Citronsaft (autocitron) Sukker (alm.) Glas (gerne en del) Teskeer Pipetter (eller andet, der kan lave små dråber) pH-indikatorpapir evt. pH-meter (hvis det er tilgængeligt) Forberedelse pr. gruppe 1 kopiark LæringsmålLæringsmålLæringsmål Eleverne kan arbejde med balancen mellem grundsmagene sur og sød. Tegn på læring Eleven kan beskrive hvordan smagene sur og sød kan have en indflydelse på hinanden. Eleven kan beskrive at man i læskedrik/sodavand bruger sukker og syre til at skabe balance. Mål fra faghæftet. Målene er dækkende for hele forløbet Natur/Teknologi 6. klassetrin Kompetenceområde: Modellering Færdigheds- og vidensmål: Stof og Energi Eleven kan med enkle modeller forklare enkelte stoffers molekyleopbygning. Eleven har viden om nogle atomer og molekyler. Kompetenceområde: Kommunikation Færdigheds- og vidensmål: Ordkendskab Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber. Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber. Fysik/Kemi efter 9. klassetrin Kompetenceområde: Modellering Færdigheds- og vidensmål: Stof og Stofkredsløb Eleven kan med repræsentationer beskrive kemiske reaktioner. Eleven har viden om kemiske symboler og reaktionsskemaer. Kompetenceområde: Kommunikation Færdigheds- og vidensmål: Ordkendskab Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber. Eleven har viden om naturfaglige ord og begreber. Madkundskab Kompetenceområde: Fødevarebevidsthed Færdigheds- og vidensmål: Råvarekendskab Eleven kan tage hensyn til råvarers fysisk-kemiske egenskaber. Eleven har viden om råvaregruppers fysisk-kemiske egenskaber. Kompetenceområde: Madlavning Færdigheds- og vidensmål: Madlavningens fysik og kemi Eleven kan skabe retter under hensynstagen til sammenhæng mellem madlavnings grundmetoder og fysisk-kemiske egenskaber. Eleven har viden om sammenhæng mellem madlavnings grundmetoder og fysisk-kemiske egenskaber. UddybendeUddybendeFølgende link fører til en beskrivelse af et hjemmeforsøg, hvor man skal finde balancen mellem surt og sødt: Link til forsøg: http://new.smagforlivet.dk/materialer/prøv-selv-balancen-mellem-surt-og-sødt