Eleverne skal gennem konkrete smagsoplevelser øge deres bevidsthed omkring, hvordan talemåder åbner op for sproglige udtryks- og forståelsesmuligheder. Mad og drikke er grundlæggende ikke kun noget, vi indtager og smager på, men også noget, vi kan knytte mening til og dermed bruge til at åbne op for læring. I flere tilfælde indeholder talemåder træk af noget, som kan smages, og derfor er det oplagt at lade eleverne ”smage på talemåderne” for derigennem at give dem en sanselig kobling til de abstrakte sproglige udtryk. Hvordan smager ”en tynd kop te” eksempelvis? Og vil det virke fremmende på elevernes læring og forståelse af talemåden (og talemåder generelt), at smagsoplevelsen af tynd te placeres som centralt didaktisk element? Børn tolker og forstår ofte deres verden på et konkret plan, og gennem konkrete, fysiske smagsoplevelser kan det abstrakte således netop gøres konkret og håndgribeligt.
Aktiviteter i forløbet
- Kommunikation
- Talemåder
- Sproglig bevidsthed
- Smag
- Snak
- Tegn
- Kommunikation
- -
- Snak
- Smag
- Undersøg
- Kommunikation
- Fremstilling
- Talemåder
- Sproglig bevidsthed
- Skriveøvelser
- Snak
- Smag
- Skriv
- Fremlæg
- Udforsk