Menneskekød er da ikke noget, man smager på!? Myter og fortællinger om menneskeæderi kan vække rædsel hos de fleste. Og måske er det derfor, at kannibalisme jævnligt anvendes som motiv i litteraturen, f.eks. i eventyr- og horrorgenren, hvor det fungerer som symbol på noget underliggende og fortolkningskrævende i teksten. I forløbet her skal eleverne, gennem en tekstanalyse af Bent Hallers fantastiske novelle ”Lidt har også ret” (som handler om en mor, der bliver ædt af sine egne børn), lære at få øje på billedsproget og herigennem tolke tekstens betydning med henblik på at udfylde tekstens tomme pladser. Aktiviteterne i forløbet veksler mellem alt fra tekstanalyse til udvikling af hekse-cupcakes med horrorsmag. Bon appetit!
Aktivitet 1-3 fungerer som introduktion til billedsprog, mens aktivitet 4-7 er en overordnet inspiration til litteraturpædagogisk bearbejdning af 'Lidt har også ret'. Hele forløbet kan gennemføres på ca. 4-6 lektioner. Det er muligt at vælge ud af aktiviteterne til brug i andre billedsprogsforløb, idet forløbet har en introducerende karakter. Aktiviteterne retter sig primært mod undervisning i dansk, men der kan også tænkes tværfagligt med madkundskab, hvor eleverne arbejder med at udvikle deres egne opskrifter på "symbolkager".
Aktiviteter i forløbet
- Fortolkning
- Læsning
- Ordsprog
- Symbolik
- Snak
- Fortolk
- Fortolkning
- Læsning
- Metafor
- Symbolik
- Tegn
- Snak
- Smag
- Fortolk
- Fortolkning
- Læsning
- Symbolik
- Bag
- Tegn
- Lav
- Fortolk
- Fortolkning
- -
- Læs
- Snak
- Fortolk
- Fortolkning
- -
- Fortolk
- Udforsk
- Fortolkning
- Kommunikation
- -
- Snak
- Fortolk
- Fortolkning
- Kommunikation
- -
- Snak
- Fortolk