Gå til hovedindhold

Du er her

Insekter, orme, tang og planter: Smag på fremtidens fødevarer

Madkundskab
Natur/teknologi
Mellemtrin
Udskoling
Forfattere:  Diverse forfattere, Thomas Brahe

Fremtiden? Er det ikke sådan noget med robotter, som invaderer jorden med højteknologiske våben? Jo, det er det måske i science fiction-filmene. Men fremtiden er også langt mere jordnær end det. Fremtiden handler også om, hvad vi spiser - og hvor meget der er af dette - hvordan det produceres - hvordan det smager - og hvor meget der går til spilde. Madspild er ikke kun sådan noget, som lillebror på 1 år derhjemme står i spidsen for, når han smider sin grød på gulvet. Det foregår også på et langt mere strukturelt plan i samfundet, herunder bl.a. i fødevarebranchen. Og det er et problem i forhold til fremtidens forventede ressourceknaphed som følge af bl.a. befolkningstilvækst globalt. Madspild skal undgås, så vi i sidste ende får mere ud af råvarerne. Men vi skal også kigge os om efter nye råvarer - og disse vil smage anderledes og se anderledes ud. Vi kan derfor forvente at skulle gennemgå en slags 'smagstilvænning' - og denne tilvænning hænger nøje sammen med vores vilje til at omstille os til fremtidens fødevarer. I dette forløb skal eleverne både lære om fremtidens fødevarer som begreb og som smagsoplevelser. Til inspiration kan du her se den klimavenlige mad, som et hold lærerstuderende har lavet.

Aktiviteter i forløbet

Det er vigtigt, at eleverne grundlæggende forstår hele præmissen for begrebet 'fremtidens fødevarer'; nemlig at der forventes en ressourceknaphed frem mod år 2050, hvor det anslås, at Jordens befolkning vil være steget til 9 mia. mennesker. Siden det økonomiske opsving i årtierne efter 2. verdenskrig har danskerne haft stort set ubegrænset adgang til mad. Næsten alle har kunnet gå mætte i seng hver aften. Og oveni købet har man kunnet forfølge en varieret smagsæstetik efter forgodtbefindende. Mad - eller manglen på mad - har med andre ord ikke været et problem, da alle har kunnet få lige det, de ville. Men med den eksplosive tilvækst i befolkningstal rundt om i verden, er der da nok mad til alle? Hvad skal vi leve af? Og hvordan kan vi reducere det pres, som lægges på naturen og klimaet?
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Madspild
  • Tang
  • Insekter
Aktivitetstyper
  • Se
  • Sans
  • Snak
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Se
  • Sans
  • Snak
  • Fødevarebevidsthed
  • Perspektivering
  • Madspild
  • Tang
  • Insekter
I denne aktivitet skal eleverne lære om nogle af fremtidens fødevarer og udfordre deres egen smag ved at prøve at smage forskellige fødevarer fra naturens spisekammer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Insekter
  • Krydderurter
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Sans
  • Tilbered
  • Smag
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Snak
  • Sans
  • Tilbered
  • Smag
  • Undersøg
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Insekter
  • Krydderurter
I denne aktivitet skal eleverne få lyst til og mod på at smage på udfordrende og ikke så velkendte fødevarer. De skal lege med smagen og udfordre sig selv og hinandens smagsmod, mens de får indsigt i, hvordan insekter kan tilberedes, hvordan de smager alene og i kombination med andre fødevarer. Eleverne får indblik i de forskellige smagsnuancer ved at kombinere og eksperimentere med insekter, krydderurter og tang samt andre fødevaregrupper. Eleverne skal gennem dialog komme med forslag til råvarernes anvendelsesmuligheder.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Tang
  • Insekter
  • Krydderurter
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Smag
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Smag
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Tang
  • Insekter
  • Krydderurter