Fra jord til bord. Fra skolehave til skolekøkken. Fra frø til forståelse.
Erfaringerne med skolehaver har vist, at det har masser af gode effekter på børns læring, smagsudvikling og sociale relationer, når de får mulighed for at dyrke grøntsager i en skolehave, passe dem, høste dem og forvandle dem til dejlige måltider.
Det efterprøvede et hold lærerstuderende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i den forgangne uge, først med et besøg i Skolehaven Falen en smuk septembermorgen, og dernæst med en session i faglokalet for madkundskab, hvor de omsatte høsten af grøntsager og urter til en overdådighed af retter.
Hver gruppe studerende fik tildelt forskellige slags grøntsager som basis for deres retter. Det blev til alt fra rødbedetatar til græskarsuppe, fra kålrabischnitzler til palmekålspesto.
Undervejs var der overvejelser om især retternes forskellige teksturer og visuelle udtryk. Sprøde og knasende kålchips til en blød, tyk suppe, lette grønne serveringer kombineret med rugboller med tyngde - og fine urter, spiselige blomster og frø på toppen.
Opskrifterne var enten selvkomponerede, hentet fra nettet eller fra børnekogebogen MIT Kokkeri.
Omtalt i artiklen
Majbritt Pless er lektor ved Læreruddannelsen på Fyn, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun underviser i faget madkundskab.
Majbritt Pless har igennem mange år arbejdet med børn, mad og sundhed. I Smag for Livet arbejder hun i praksis med at udvikle undervisningsforløb og forankre Smag for Livets projekter på læreruddannelsen. Hun har også stået bag konkurrencen Madkamp - DM i Madkundskab.