Fremtiden? Er det ikke sådan noget med robotter, som invaderer jorden med højteknologiske våben? Jo, det er det måske i science fiction-filmene. Men fremtiden er også langt mere jordnær end det. Fremtiden handler også om, hvad vi spiser - og hvor meget der er af dette - hvordan det produceres - hvordan det smager - og hvor meget der går til spilde. Madspild er ikke kun sådan noget, som lillebror på 1 år derhjemme står i spidsen for, når han smider sin grød på gulvet. Det foregår også på et langt mere strukturelt plan i samfundet, herunder bl.a. i fødevarebranchen. Og det er et problem i forhold til fremtidens forventede ressourceknaphed som følge af bl.a. befolkningstilvækst globalt. Madspild skal undgås, så vi i sidste ende får mere ud af råvarerne. Men vi skal også kigge os om efter nye råvarer - og disse vil smage anderledes og se anderledes ud. Vi kan derfor forvente at skulle gennemgå en slags 'smagstilvænning' - og denne tilvænning hænger nøje sammen med vores vilje til at omstille os til fremtidens fødevarer. I dette forløb skal eleverne både lære om fremtidens fødevarer som begreb og som smagsoplevelser. Til inspiration kan du her se den klimavenlige mad, som et hold lærerstuderende har lavet.
Aktiviteter i forløbet
- Fødevarebevidsthed
- Perspektivering
- Madspild
- Tang
- Insekter
- Se
- Sans
- Snak
- Madlavning
- Fødevarebevidsthed
- Insekter
- Krydderurter
- Snak
- Sans
- Tilbered
- Smag
- Undersøg
- Madlavning
- Fødevarebevidsthed
- Tang
- Insekter
- Krydderurter
- Udforsk
- Smag
- Tilbered
- Fremlæg