Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Videnskaben bag ostens smag

Varekendskab
Tjener
Kok 1. år
Kok 2. år
Kok 3. år
Kok 4. år
Forfattere:  Emilie Daugbjerg Christensen

UNDER UPLOAD! Ost ost ost ost, mange elsker ost! Og med et diverst ostelanskab med mere end 1500 forskellige slags og med nytilkomne hele tiden, må der siges at være noget for enhver smag. Ost bliver lavet verden over, og er et fantastisk håndværk. Det er en meget alsidig spise, der kan anvendes og serveres i utallige variationer. Denne store diversitet kan også skabe forvirring, og det kan være svært at finde rundt i de mange smage, teksturer, modningsgrader og fremstillingsmetoder, når den perfekte ostetallerken skal sammensættes.

Derfor er forløbet her udviklet til tjener- og kokkeelever for at give dem et grundlæggende kendskab til ostens verden, herunder hvordan oste produceres og ikke mindst, hvordan de kan inddeles i større grupper med overordnede fælles karaktiristika. Forløbet vil klæde eleverne på til at kunne udvælge, sammensætte og præsentere en fantastisk ostetallerken. Men materialet kan med fordel også anvendes af andre med interesse for ost.

Forløbet består af følgende tre aktiviteter, som med fordel kan gennemføres i den oplistede rækkefølge, hvor eleverne i første aktivvitet kan få et grundlæggende kendskab til ost og ostefremstilling. Dette danner afsæt for en ostesmagning i aktivitet 2, hvor der er fokus på kendetegn ved de forskellige grupper af ost. Den tredje aktivitet hjælper eleverne med at bruge alt det, de har lært om oste, til at sammensætte og præsentere en ostetallerken. Forløbet indeholder også en afsluttende refleksionsopgave, som hjælper eleverne med at sætte ord på, hvad de har lært, og hvordan de vil bringe deres nye viden og færdigheder i spil fremadrettet.

Aktiviteter i forløbet

Formålet med denne aktivitet er, at øge elevernes grundlæggende viden om ost, som er vigtigt for at kunne forstå og kende de forskellige ostetyper, kunne sammensætte en god ostetallerken samt blive i stand til at præsentere ostene for andre. Eleverne skal læse en fagtekst, som skitserer grundprincipperne i ostefremstilling og forklarer, hvordan mejeristen kan skabe forskellige oste. Teksten illustrerer ligeledes, hvordan oste kan inddelses i større grupper. Se konkrete forslag til, hvordan eleverne kan arbejde med fagteksten.
Fag
Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
Aktivitetstyper
  • -
  • Varekendskab
  • Tjener
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Ost
I denne aktivitet skal eleverne smage på de forskellige ostetyper, som de er blevet bekendte med i aktivitet 1. De skal lære om baggrunden for de forskellige ostegruppers smag, tekstur og udseende ved en kombination af praktisk smagning koblet med direkte teorioversættelse. Eleverne får dermed både en sansemæssig og teoretisk forståelse for de præsenterede ostegrupper, og kan på den måde blive i stand til at udtale sig bredt om mange forskellige oste. Dertil skal eleverne øve sig i, at præsentere deres faglige viden for hinanden.
Fag
Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
Aktivitetstyper
  • -
  • Varekendskab
  • Tjener
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Ost
I denne aktivitet skal eleverne bruge deres nye osteviden fra de forrige aktiviteter til at sammensætte og præsentere en ostetallerken. De kan lære, hvordan man vælger oste ud fra de forskellige smage, teksturer og udseende, samt blive fortrolige med at præsentere en ostetallerken.
Fag
Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
Aktivitetstyper
  • -
  • Varekendskab
  • Tjener
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Ost