Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Emulsion

Smag og naturfaglige processer > Emulsioner: mellem vand og fedt
Efter at eleverne i sidste aktivitet har lært om hydrofobe og hydrofile egenskaber, skal de i denne aktivitet prøve at ”tænke sig til”, hvordan en emulgator virker. De tager udgangspunkt i, hvad de ved om olie og vand, og prøver at opstille en hypotese for, hvordan et emulgatormolekyle ”teoretisk” må se ud. Ved hjælp af illustrationer eller mikroskop og elevernes erfaring fra aktivitet 1, ser de på fordelingen af molekylerne i emulsioner. Aktiviteten viser desuden igennem en regneøvelse, hvor små molekyler i virkeligheden er, og eleverne prøver at regne på, hvor mange oliedråber der er i en 1dl mayonnaise.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Regn
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Snak
  • Regn
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
I denne aktivitet skal eleverne selv lave en emulsion (mayonnaise) og bruge mundfølelsen til at erfare, hvordan forskellige tilberedningsmetoder påvirker teksturen af mayonnaisen. Eleverne erfarer, hvordan størrelsen af de forskellige oliedråber påvirker teksturen af den endelige mayonnaise. Aktiviteten forbinder den viden, de har om molekylernes egenskaber, til den endelige tekstur. Igennem en regneøvelse kan de ligeledes sammenligne forskellige størrelser af oliedråber og forholdet mellem overflade og rumfang.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • Lav
  • Snak
  • Regn
  • Smag
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Lav
  • Snak
  • Regn
  • Smag
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Plakater
Mayonnaise. Sennepsvinaigrette. Bearnaise. Hollandaise. Behøver det at være lidt af en kunst at lave sine emulgerede dressinger og saucer selv? Ved hjælp af plakaterne vedhæftet denne side kan du give dine elever en visuel guide til, hvordan de laver emulsioner, og hvordan de skal bære sig langsomt ad, så de ikke ender med en skilt dressing eller sauce.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Emulgator
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Emulgator
  • Emulsion
Baggrundsviden > Inspirationsmaterialer
"En lækker emulsion" er en workshop om mayonnaise for gymnasieklasser på besøg hos Københavns Universitets Bio- og Naturvidenskabelige Fakultet. Du kan også selv prøve kræfter med emnet her.
Fag
Matematik, Fysik/kemi, Biologi, Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • -
  • Matematik
  • Fysik/kemi
  • Biologi
  • Tværfaglig
  • Emulsion
En praktisk og eksperimenterende tilgang virkede motiverende for eleverne i en 8. klasse, der skulle lære æggets madtekniske egenskaber at kende
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Æg
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Æg
  • Emulsion
  • Fødevarebevidsthed
Æg har så mange forskellige egenskaber, at det nærmest er en gastronomisk schweizerkniv. Æg kan hæve, sammenbinde, tykne og emulgere - og er fuldt af smag i sig selv. Her afprøver et hold lærerstuderende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvad ægget kan i køkkenet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Emulsion
  • Bagning
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Tekstur
  • Madlavning
  • Emulsion
  • Bagning