Gå til hovedindhold

Du er her

Emulsioner: mellem vand og fedt

Fysik/kemi
Matematik
Udskoling
Forfattere:  Morten Christensen

Mange kender følelsen af mayonnaiser i munden. Nogle er bløde, nogle er flydende, nogle er cremede osv. Men hvad er det egentlig, som på molekylært niveau bevirker, at der er denne forskel på mundfølelsen i en emulsion som mayonnaise? I dette forløb skal eleverne opdage, hvordan en blød tekstur af noget så almindeligt som mayonnaise tager udgangspunkt i det naturvidenskabelige fænomen emulsioner. Gennem tre aktiviteter bliver eleverne introduceret til vand- og oliemolekylers hydrofile og hydrofobe egenskaber, kommer selv med forslag til emulgatorers funktion og erfarer endeligt, hvilken effekt tilberedninger har for teksturen af emulsioner i madlavning. Hypotesedannelse er en integreret del af aktiviteterne, og eleverne bygger med små forsøg og regneøvelser langsomt viden om systemet op. Først med en aktivitet om hydrofobe og hydrofile egenskaber, derefter en aktivitet om emulsioner og til sidst en aktivitet der viser hvordan disse har betydning for teksturen af mayonnaise.

Aktiviteter i forløbet

Før eleverne kan begynde at forstå konceptet om emulsioner, er det vigtigt, at de har en fundamental forståelse for de hydrofile og hydrofobe egenskaber af olie og vand. I denne aktivitet introduceres eleverne til temaet emulsion gennem et simpelt forsøg med blanding af olie og vand. Eleverne formulerer hypoteser, hvor de med udgangspunkt i deres eksisterende viden argumenterer for, hvordan olie og vand vil blandes. Herefter tester de deres hypoteser og bliver introduceret til molekylers hydrofile og hydrofobe egenskaber. Målet med aktiviteten er, at eleverne får en forståelse for, at nogle at olie og vands egenskaber opstår på det molekylære niveau.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
  • Modellering
  • Geometri og måling
  • Tal og algebra
Faglige temaer
  • Vand
  • Olie
  • Hydrofil
  • Hydrofob
Aktivitetstyper
  • -
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Vand
  • Olie
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
  • Modellering
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Geometri og måling
  • Tal og algebra
Efter at eleverne i sidste aktivitet har lært om hydrofobe og hydrofile egenskaber, skal de i denne aktivitet prøve at ”tænke sig til”, hvordan en emulgator virker. De tager udgangspunkt i, hvad de ved om olie og vand, og prøver at opstille en hypotese for, hvordan et emulgatormolekyle ”teoretisk” må se ud. Ved hjælp af illustrationer eller mikroskop og elevernes erfaring fra aktivitet 1, ser de på fordelingen af molekylerne i emulsioner. Aktiviteten viser desuden igennem en regneøvelse, hvor små molekyler i virkeligheden er, og eleverne prøver at regne på, hvor mange oliedråber der er i en 1dl mayonnaise.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Regn
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Snak
  • Regn
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
I denne aktivitet skal eleverne selv lave en emulsion (mayonnaise) og bruge mundfølelsen til at erfare, hvordan forskellige tilberedningsmetoder påvirker teksturen af mayonnaisen. Eleverne erfarer, hvordan størrelsen af de forskellige oliedråber påvirker teksturen af den endelige mayonnaise. Aktiviteten forbinder den viden, de har om molekylernes egenskaber, til den endelige tekstur. Igennem en regneøvelse kan de ligeledes sammenligne forskellige størrelser af oliedråber og forholdet mellem overflade og rumfang.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • Lav
  • Snak
  • Regn
  • Smag
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Lav
  • Snak
  • Regn
  • Smag
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion