Gå til hovedindhold
Luk den udskriftsvenlige visning

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

  • Elever til undervisning i Smag for Livets gastrolab. Foto: Stagbird
    Elever til undervisning i Smag for Livets gastrolab. Foto: Stagbird

Du er her

Smagsdidaktik og læremiddeldesign

Søger...

Undervisningspakke Et undervisningsforløb om smagsdidaktik og læremiddeldesign til læreruddannelsen

Kan smag anvendes som undervisningsmetode i folkeskolens forskellige fag? I hvilke fag? Og med hvilket formål?

Disse og flere didaktiske spørgsmål kan lærerstuderende arbejde med i dette undervisningsforløb om smagsdidaktik og læremiddeldesign, der er udviklet som led i et 10-ECTS specialiseringsmodul om læremiddeldesign til læreruddannelsen på Fyn. I det specialiserende modul udvikler, afprøver og analyserer lærerstuderende nye undervisnings- og arbejdsformer i grundskolens undervisning gennem innovativ produktion og udvikling af læremidler.

Find hele forløbet i det vedhæftede word-dokument.

Omtalt i artiklen

Lærer, cand.pæd., læremiddelredaktør, smagsambassadør

Cathrine Terkelsen er smagsambassadør, lærer, cand.pæd. i didaktik og - frem til 1/5 2021 - læremiddelredaktør i Smag for Livet . Cathrine har udviklet og redigeret læremidler til brug i bl.a. folkeskolen og på de fødevarefaglige erhvervsuddannelser. Læremidlerne er tilgængelige i Smag for Livets gratis undervisningsunivers, Fag med Smag.

Cathrine har derudover undervist i madkundskab på Læreruddannelsen Fyn.

I sit speciale har hun fordybet sig i, hvordan smagsoplevelser kan inddrages i skriveaktiviteter i danskundervisningen.

Lektor

Fokusområde: Læring

Liselotte Hedegaard er medlem af Smag for Livets centerledelse. Hun er ansat ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun varetager projektledelsen af UCLs arbejde i Smag for Livet.

Liselotte Hedegaard har en baggrund i filosofi. Hendes forskningsinteresser retter sig mod sanseerfaring, særligt indenfor rammerne af fænomenologisk undersøgelse. I praksis arbejder hun med, hvordan sanseerfaring, specielt smag, kan anvendes i det pædagogiske og didaktiske arbejde.