Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

  • Er en burger mest for drenge?
    Er en burger mest for drenge?

Du er her

Smagsklummen: Drenge spiser store saftige burgere og piger mager kylling

Søger...

Blogs og klummer Hvorfor er kvindernes smag pakket ind i flæser og mændenes i tatoveringer og råt kød? Stinne Gunder Strøm Krogager hvæsser kokkekniven i ugens smagsklumme.

En tur i Netto en grå mandag eftermiddag satte mit sortsyn på mediemadens hysteriske kønsstereotyper på spidsen, og selvom det var mig utroligt meget imod, måtte jeg lægge disse to kogebøger i indkøbskurven til nærmere udforskning. Kan det skæres mere ud i pap? Drenge elsker kød, fedtede og saltede chips og nyder vellystigt en stor isdessert. Piger spiser magert kyllingekød med salat i en majspandekage og drikker juice til.

Den populære mad i medierne (både kogebøger, madmagasiner, madprogrammer, blogs osv.) er også ofte tydeligt feminint eller maskulint. Lad os fx tage Caroline Flemings kogebøger, der er pakket ind i flæser, tyl, corsage og pastel og handler om den sunde hverdagsmad, her overfor står fx Thomas Rodes mørke og kødsaftige univers af palæo-mad eller den skaldede koks hårdkogte tattoo-maskulinitet. Her er ingen tvivl om hvilke kønsroller, der er på spil: baronessen klarer den sunde hverdagsmad, mens herrerne står for den mere komplekse og bekostelige (tid + økonomi) tilberedning.

Fair nok, der skal være noget for enhver smag og til enhver lejlighed, men hvorfor provokerer det mig så, når jeg falder over de to kogebøger i Nettos rodebunker?

Fordi de voksnes kønsstereotyper påduttes børnene. Kogebøgerne fremstiller ét kønsideal til drenge og ét til piger, og så er der jo ikke længere noget til enhver smag. Desuden er det så tåbeligt og uoriginalt iscenesat med blåt overfor lyserødt drysset med glimmerstjerner. Jeg forsøger at forklare det med, at det her er hurtigt producerede discountprodukter i en discountkæde, og at der selvfølgelig findes begavede modstykker.

Omvendt kan man spørge sig selv; hvordan kan det gå anderledes med de voksne madrollemodeller, der stadig hænger fast i pastel- og tyl-dyndet og den maskuline forkærlighed for kød?

Omtalt i artiklen

Lektor, ph.d.

Stinne Gunder Strøm Krogager er medieforsker og lektor ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet. Hun arbejder med mediebrug, særligt i forhold til mad- og hverdagspraksis.

I Smag for Livet undersøger hun, hvordan børn approprierer, kopierer og forhandler mediemadens modeller for smag og køn, samt deres fornemmelse for de æstetiske koder, som både køn og smag formidles igennem.