I dette forløb fokuseres der på at skabe korrelation mellem genrer og smagsoplevelser. Materialet forsøger gennem konkrete smagsoplevelser at ”antænde” og befordre elevernes forståelse af og læseveje ind i genrer såsom lyrik, essay og reklamer. I litteraturens verden kan beskrivelser af smag og smagsoplevelser fungere som et stærkt fortællemæssigt greb, som kan få tekster til at fremstå særligt virkelighedsnære både gennem præcise sansninger og mere abstrakte smagsfortolkninger. Dette kommer eksempelvis til udtryk i Benny Andersen-digtet ”Dej”, som eleverne stifter bekendtskab med i forløbet. Smag er desuden indlejret i kulturelle, psykologiske og sociale sammenhænge, hvorfor smagens rolle og berettigelse i et danskfagligt litteraturpædagogisk og didaktisk perspektiv kan anskues som både mulighedsskabende og sanseligt, idet det åbner op for nye oplevelser og erfaringsdannelser inden for danskfaget. Litteraturpædagogisk bærer forløbet præg af et værkorienteret analytisk perspektiv - flere steder med et læserorienteret perspektiv, hvor elevernes møde med teksterne er midtpunkt.
Aktiviteter i forløbet
- Læsning
- Fremstilling
- Lyrik
- Skriveøvelser
- Læs
- Skriv
- Beskriv
- Erindr
- Læsning
- Fortolkning
- Essay
- Læs
- Snak
- Erindr
- Smag
- Læsning
- Fremstilling
- Essay
- Skriveøvelser
- Læs
- Snak
- Skriv
- Læsning
- Fortolkning
- Essay
- Læs
- Smag
- Snak
- Læsning
- Fortolkning
- Reklamer
- Læs
- Undersøg
- Beskriv
- Udforsk