Gå til hovedindhold

Du er her

Få styr på isen

Naturfag i produktion
Varekendskab
Produktudvikling, produktion og service
Tværfaglig
Forfattere:  Morten Christensen, Cathrine Terkelsen, Kathrine Pilgaard Ottosen, Frederik Bach Jensen, Anne Torpegaard Festersen

Formålet med dette undervisningsforløb er, at eleverne opnår viden om fremstilling og anvendelse af forskellige typer af is. Gennem forskellige aktiviteter vil eleverne smage, reflektere, undersøge og måle på parametre, der er vigtige, når man fremstiller is. Forløbet skal gøre eleverne i stand til at fremstille is og sætte isen i den rette kontekst i praksis.

Forløbet består af seks aktiviteter med forskelligt fokus. Aktiviteterne kan gennemføres enkeltvis eller som et samlet forløb.

Aktiviteter i forløbet

I denne aktivitet skal eleverne smage på forskellige industrielt fremstillede is og blive i stand til at sætte deres egne ord på isens aroma, udseende, smag og tekstur. Formålet er både, at eleverne bliver bedre til at vurdere forskellige typer af industrifremstillede is, men også at de bliver bedre til at identificere og italesætte specifikke, relevante og æstetiske parametre i is, inden de selv skal fremstille is i køkkenet.
Fag
Naturfag i produktion, Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Is
Aktivitetstyper
  • -
  • Naturfag i produktion
  • Varekendskab
  • Smagsoplevelser
  • Is
I denne aktivitet skal eleverne blive fortrolige med forskellige typer af isfremstilling der anvendes i praksis. Gennem en undersøgende tilgang skal eleverne lære de forskellige maskiner at kende og efterfølgende reflektere over de specifikke isfremstillingsmetoder i forhold til praksis og anvendelsesmuligheder.
Fag
Naturfag i produktion, Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Is
  • Håndværk
Aktivitetstyper
  • -
  • Naturfag i produktion
  • Varekendskab
  • Is
  • Håndværk
Formålet med aktiviteten er, at eleverne lærer at bruge et refraktometer og/eller et hydrometer til at måle og justere sukkerkoncentrationen i fx frugt eller juice, der ofte anvendes som ingrediens isfremstilling. Sukkerkoncentrationen skal nemlig være meget præcis i fremstillingen af bestemte typer af is, fx sorbet eller parfait. Derfor er det vigtigt, at eleverne kender sukkerindholdet i alle ingredienserne. Nogle ingredienser kan man dog ikke kender sukkerindholdet på på forhånd, og derfor er det vigtigt, at eleverne har kendskab til og kan anvende et refraktometer eller hydrometer.
Fag
Naturfag i produktion, Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Is
Aktivitetstyper
  • -
  • Naturfag i produktion
  • Varekendskab
  • Is
Eleverne skal arbejde undersøgende og eksperimenterende med isens fysisk-kemiske egenskaber. De skal undervejs i undersøgelsen variere på et enkelt parameter i opskriften (enten ingredienser, fremgangsmåde eller udstyr) for at blive klogere på isfremstilling.
Fag
Naturfag i produktion, Produktudvikling, produktion og service
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Is
Aktivitetstyper
  • -
  • Naturfag i produktion
  • Produktudvikling, produktion og service
  • Is
I denne aktivitet skal eleverne bringe deres nyerhvervede viden og færdigheder inden for isfremstilling i spil til at fremstille en sæsonbetonet ret med is. Eleverne tager udgangspunkt i den nuværende sæson og udvælger typen af is og ingredienser med hensyn til dette.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Is
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Is
I denne aktivitet kan eleverne udvælge en eller flere problemstillinger, hvorved de får mulighed for at fordybe sig i det faglige indhold, som de har tillært sig i isforløbet og bringe dette i anvendelse i køkkenet og måske bringe det med videre til deres læreplads.
Fag
Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Is
Aktivitetstyper
  • -
  • Naturfag i produktion
  • Is