Grundtilberedning Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema Jomfruhummer (4) Aktiviteter i forløbet 1 Viden om jomfruhummeren - faglig læsning 2 Er den frisk? 3 Sådan håndterer du en jomfruhummer. Step by step guide. 4 Det kreative køkken med jomfruhummer i centrum Forfattere: Simon Neistskov Sørensen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne udfordre deres håndværksmæssige kunnen, når der arbejdes med jomfruhummeren i køkkenet. Hvilke tip og tricks er vigtige at lære, når man skal rengøre og tilberede en jomfruhummer. Aktivitet1Denne lille aktivitet kræver fagligt håndelag og kan være en udfordring for nybegyndere. Eleverne skal, efter aktivitetens afslutning, kunne mestre at klargøre og tilberede en jomfruhummer. 2Lad eleverne læse introduktionsteksten på elevarket. Tal evt. med eleverne om: De forskellige tilberedningsmetoder Elevernes erfaringer med klargøring og tilberedning af en jomfruhummer. 3Lad nu eleverne forsøge sig med klargøringen og de to tilberedningsmetoder, der er vist i step by step guiden. (elevark) 4Fælles opsamling. Smag på de to tilberedninger, og lad eleverne vurdere tekstur, smag og tilberedningsmetode. Tal evt. med eleverne om hvilke udfordringer, de stødte på under klargøringen og tilberedning af jomfruhummeren, og lad elever udveksle tips og tricks. LæringsmålLæringsmålForløbet Smage af jomfruhummer kan understøtte arbejdet med følgende mål: Eleven kan på grundlag af viden om råvarer til madproduktion vurdere disses kvalitet, sæson og anvendelsesmuligheder. Eleven kan anvende grundtilberedningsmetoder til at tilberede retter efter en given opskrift. Eleven kan anvende almindelige materialer, værktøj og udstyr til at forarbejde råvarer og tilberede retter. Eleven kan på grundlag af faglig viden og refleksion over praksis bidrage til udvikling og forbedringer gennem dialog og argumentation i samarbejdssituationer. Målene gælder for hele forløbet.