Grundtilberedning Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema Jomfruhummer (4) Skaldyr (2) Aktiviteter i forløbet 1 Viden om jomfruhummeren - faglig læsning 2 Er den frisk? 3 Sådan håndterer du en jomfruhummer. Step by step guide. 4 Det kreative køkken med jomfruhummer i centrum Forfattere: Simon Sørensen, Louise Beck Brønnum | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Spis Kvalitet! Da jomfruhummeren er letfordærvelig, er det nødvendigt at sikre sig en god kvalitet, hvilket vil sige så frisk som mulig – gerne levende, om end det er vanskeligt at skaffe. I dette forsøg skal eleverne bruge sanserne til at vurdere og undersøge om jomfruhummeren er frisk. Forsøget løber over fem dage, så der bliver mulighed for at observere jomfruhummerens udvikling fra frisk til fordærvet Aktivitet1I dette forsøg skal eleverne træne deres sanser ved at undersøge og vurdere friskheden af en jomfruhummer over fem dage. Eleverne skal bruge følgende elevark 1(en guide) og elevark 2(et vurderingsskema) til selve arbejdet. 2Del eleverne i grupper eller par og lad dem arbejde sammen om en guide(elevark 1) og et vurderingsskema(elevark 2) Lad eleverne læse guiden igennem og lad dem orientere sig i vurderingsskemaet. Oplys gerne eleverne om de gældende regler om opbevaring og håndtering af hummer fra Miljø og Fødevarerministeriet. I finder et link i forberedelsesmaterialet. 3Udlever 5 friske jomfruhummerer til hver gruppe. Lad eleverne arbejde sig igennem guiden og vurderingsskemaet med den første jomfruhummer. De fire resterende stilles straks i køleskaber i en drybbakke med is. 4Opsamling. På 5. dagen laves der en fælles opsamling af forsøget. Her kan I holder jer til de indsamlede data fra vurderingsskemaet, eller I kan udfolde aktiviteten og reflektere over begrebet friskt. Med udgangspunkt i hvad det vil sige, at en fødevarer er frisk. I kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål. Hvornår ændrede jomfruhummeren sig fra at være frisk til ikke at være frisk? Diskutér begrebet frisk – kan man opstille nogle krav til begrebet? Hvad synes I, kendetegner smagen og duften af frisk ? – kom med eksempler Hvilken forventning har I til de råvarer, I har arbejdet med, når I bruger betegnelsen frisk? Er noget friskt, hvis det genanvendes i en ny gastronomisk sammenhæng? Hvilke råvarer tror I, en gæst vil forvente er friske? Hvad betyder frisk i en lovgivningsmæssig sammenhæng? Kan I sammenfatte en fællesfaglig definition? Og gælder den for alle fødevarer? ForberedelseForberedelseHver gruppe skal bruge følgende · Meget friske, gerne levende jomfruhummere · Et vurderingsskema (som du finder her) · Et kamera · Et køleskab Vær opmærksom på de gældende regler for håndtering af hummer og krebs fra Miljø- og Fødevareministeriet. Du finder informationen her. https://detvetsund.dk/generelle-udtalelser/2015/udtalelse-om-hummere-og-krebsdyr/ LæringsmålLæringsmålForløbet Smage af jomfruhummer kan understøtte arbejdet med følgende mål: Eleven kan på grundlag af viden om råvarer til madproduktion vurdere disses kvalitet, sæson og anvendelsesmuligheder. Eleven kan anvende grundtilberedningsmetoder til at tilberede retter efter en given opskrift. Eleven kan anvende almindelige materialer, værktøj og udstyr til at forarbejde råvarer og tilberede retter. Eleven kan på grundlag af faglig viden og refleksion over praksis bidrage til udvikling og forbedringer gennem dialog og argumentation i samarbejdssituationer. Målene gælder for hele forløbet.