GrundtilberedningVarekendskab Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema Jomfruhummer (4) Skaldyr (2) Aktiviteter i forløbet 1 Viden om jomfruhummeren - faglig læsning 2 Er den frisk? 3 Sådan håndterer du en jomfruhummer. Step by step guide. 4 Det kreative køkken med jomfruhummer i centrum Forfattere: Louise Beck Brønnum, Simon Sørensen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Jomfruhummeren betegnes ofte som en eksklusiv spise og er i dag en eftertragtet spise. Formålet med denne aktivitet er at give eleverne et fagligt fundament til at kunne arbejde med jomfruhummeren. Eleverne præsenteres for en fagtekst og et tilhørende læsekort, som de kan arbejde med for at opnå kendskab til jomfruhummerens anatomi, smag og madhistorie. Aktivitet1Start med at gennemgå læsekortet, der kan hjælpe eleverne med at læse fagteksten. Du finder læsekortet her. Lad eleverne svare på spørgsmålene fra de to første bokse, inden de går i gang med selve læsningen af teksten. 2Udlever fagteksten og lad eleverne læse teksten evt. sammen to og to og gerne højt for hinanden. Lad dem udfylde tankekortet, og giv dem tid til at svare på deres egne opstillede spørgsmål. 3Lav en fælles opsamling med udgangspunkt i den læste tekst og læsekortet. Udfyld evt. et fælles tankekort med elevernes egne input omkring teksten relevans for det videre arbejde i køkkenet. Tal gerne med eleverne om følgende: Hvilken viden fra fagteksten er vigtig at have, når der skal arbejdes med jomfruhummer i køkkenet? Hvad ved I nu, som I ikke vidste før? Er der noget man skal være særlig opmærksom på, når man arbejder med jomfruhummer? Kan denne viden fra fagteksten hjælpe jer til at arbejde innovativt i køkkenet, når der skal tilberedes nye retter med udgangspunkt i jomfruhummeren? ForberedelseForberedelseUdskriv fagteksten og læsekortet. Alternativt kan eleverne også læse fagteksten online. LæringsmålLæringsmålForløbet Smage af jomfruhummer kan understøtte arbejdet med følgende mål: Eleven kan på grundlag af viden om råvarer til madproduktion vurdere disses kvalitet, sæson og anvendelsesmuligheder. Eleven kan anvende grundtilberedningsmetoder til at tilberede retter efter en given opskrift. Eleven kan anvende almindelige materialer, værktøj og udstyr til at forarbejde råvarer og tilberede retter. Eleven kan på grundlag af faglig viden og refleksion over praksis bidrage til udvikling og forbedringer gennem dialog og argumentation i samarbejdssituationer. Målene gælder for hele forløbet.